Stappenplan voor het opzetten van de online marketing

Opzetten van de online marketing

Waar begin je met het opzetten van de online marketing van een website? Dat is een vraag die wij vaak krijgen dus hebben we hier een stappenplan voor je uiteen gezet.

Stap 1: Een website hebben met een design wat ontworpen is voor conversie

Het ontwerp van de website moet als doel conversie hebben.

Wij hebben geleerd dat een website het besluitvormingsproces wat er zich in het hoofd van de bezoeker afspeelt moet ondersteunen. Uit verschillende onderzoeken komt er naar voren dat dit door de volgende vier verschillende fasen gaat:

  • Fase 1: Aandacht trekken (instinct activeren)
  • Fase 2: Inlevingsvermogen tonen in de situatie van de bezoeker (emotie toevoegen)
  • Fase 3: Rationeel verantwoorden van de te maken keuze (social proof toevoegen)
  • Fase 4: Aanzetten tot actie (conversieknop)

Dus eigenlijk zoals je een landingspagina moet opbouwen.

Presis - Kennisbank - online marketing - conversie

Stap 2: Verkeer naar de website in orde maken

Als je geen verkeer hebt op je website, dan houd alles op. Hoe zorg je voor meer verkeer naar jouw website toe?

Zoekwoorden onderzoek laten uitvoeren

De eerste stap is om uit te vinden of je gewenste zoekwoorden überhaupt wel ingetoetst worden in Google. Dat doe je door een zoekwoorden onderzoek uit te (laten) voeren. Wanneer je de juiste woorden weet, kun je jouw content hierop (laten) schrijven, waardoor de bezoeker zich gehoord voelt.

Strategische combinatie van SEO en SEA inzetten

Wij adviseren voor het verkrijgen van de eerste golf verkeer naar je website om een combinatie van SEO en SEA in te zetten.

Presis - Kennisbank - online marketing - SEO en SEA

SEA (Google AdWords) in orde maken

Met behulp van de resultaten van het zoekwoorden onderzoek, kan een eerste Google AdWords campagne opgezet worden om het eerste verkeer naar je website te verkrijgen.

SEO (organische vindbaarheid) in orde maken

Als uit de SEA ontdekt is welke zoekwoorden er wel en niet werken, dan kunnen deze als target woorden op de website ingesteld gaan worden zodat de organische resultaten beginnen te groeien.

Houd voor het inrichten en optimaliseren van de SEO en SEA een doorlooptijd van zes maanden als richtlijn aan.

Stap 3: Kiezen van je channels

Naast de SEO en SEA kan er ook verkeer vanuit andere bronnen naar je website komen. Deze bronnen worden channels genoemd. Dit zijn concreet:

  • Twitter
  • Twitter Ads
  • Facebook
  • Facebook Ads
  • Linkedin
  • Linkedin Promo
  • Instagram
  • Instagram Ads
  • Pinterest
  • Youtube
  • Youtube Ads
  • Nieuwsbrief
  • Vergelijkingswebsite (dit kunnen er meerdere zijn)
  • Websites waar je campagnes kunt starten
  • SEO (Hier vallen ook blogs onder)
  • SEA (Google AdWords)
  • Offline marketing (bijvoorbeeld flyers)

Ieder van deze kanalen kost per stuk tijd en/of geld. En vergis je niet in de tijd die een individueel channel je kan kosten. Ik hoor graag of ik en channel vergeten ben, maar volgens ons zijn dit ze.

Het is dus noodzakelijk geworden om deze lijst terug te brengen naar 4 a 5 stuks om daarna daar op in te gaan zetten. Vermoedelijk kom je niet onder SEO en SEA uit, dus kies er daar dan nog twee bij om je eerste lijst met channels te bepalen.

De vuistregel is: Doe het goed, of doe het niet. Niets is zo dodelijk als een Facebook pagina die al sinds 2015 niet meer van een update voorzien is.

Als voorzet voor de je eerste channels kun je deze lijst aanhouden:

  • SEO
  • SEA
  • Nieuwsbrief
  • Eén social media kanaal

Deze vier channels ga je inrichten om vervolgens met Google Analytics te meten hoeveel verkeer er van welke channel afkomstig is. Maar ook hoe het verkeer wat van ieder channel zich gedraagt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je 100 stuks traffic van Facebook hebt gekregen, maar dat er geen conversie uit is gekomen. En dat je daarnaast 25 stuks traffic van je nieuwsbrief hebt gekregen, waarvan er 5 wel geconverteerd zijn. Traffic zegt dus niet zoveel, conversie is waar het om gaat.

Presis - Kennisbank - online marketing - Analytics

Stap 4: Plannen van je werkzaamheden

Maak een planning hoeveel tijd je per week waaraan besteed. En qua content en nieuwsbrieven zullen er ongetwijfeld een paar belangrijke momenten in een jaar voor jouw business zijn waarop je op in kunt spelen. Plan dat.

Stap 5: Optimaliseren van je website; A/B testen

Nu je verkeer naar je website hebt, heeft het pas zin om je website te optimaliseren. Daarmee kun je gaan onderzoeken of je conversie knop bijvoorbeeld beter oranje of groen moet zijn. En welke pakkende tekst op je homepagina nu beter de aandacht vasthoudt.

Met een A/B test maak je een tweede versie van jouw pagina aan. Hier voer je veranderingen in door, zoals een andere kleur knop, een andere pakkende tekst, toevoegingen aan een tekst, enzovoorts.

Het is gebruikelijk dat je minimaal een verkeer van 1.000 gebruikers de revue heb laten passeren voordat je iets zinnigs kunt zeggen over de uitkomst van een uitgevoerde A/B test. Vandaar dat je als eerste je verkeer in orde moet maken en pas daarna je website kunt optimaliseren. En dat is dan nog maar de eerste A/B test. Hou er rekening meer dat je doorlopend A/B testen wil gaan uitvoeren op je website, voor allerlei verschillende pagina’s. Wat ook weer tijd en doorlooptijd kost.

Presis - Kennisbank - online marketing - AB test optimaliseren website tablets

Stap 6: Optimaliseren van je conversie

De belangrijkste regel is: Maak het voor de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk om te kunnen converteren. Soms zie ik wel eens contactformulieren waarbij je 8 velden moet invullen. Sluit de kans niet uit dat de bezoeker dit te veel vindt en het scherm weer sluit. Als je bij je conversiepagina een hoge exit-percentage hebt, dan moet je iets aan dat formulier gaan doen.

Andere manieren om te converteren zijn bijvoorbeeld het tonen van een telefoonnummer en/of een chat op je website. Met name die laatste is sterk in opkomst als effectief conversiemiddel.

Inzicht verkrijgen en optimaliseren doe je met Google Analytics. Volg de gratis cursus en zorg dat je dit gaat snappen. Expert tip: installeer de Google Analytics app op je telefoon zodat je altijd de resultaten in de gaten kunt houden. Analyseren is ontzettend belangrijk voor een goede online marketing.

Stap 7: Opvolgen van een lead

Dit is het punt waarop het ook nog wel eens fout kan gaan. Er komt na hard werken een lead (conversie) via de website je organisatie binnen, maar het wordt intern niet opgepakt! Zorg er dus voor dat je dat intern afgestemd hebt. Anders is al je werk voor niets geweest.

Stap 8: Uitrekenen of je online marketing geld kost of oplevert

Een bedrijf runnen draait natuurlijk om winst maken. De snelste manier om erachter te komen of je winst of verlies maakt op je online marketing, is om alle kosten van je online marketing, inclusief de bouw van je website, bij elkaar op te tellen en deze te delen door de marge van de omzet die gekomen zijn via de leads van de website.

(Alle online marketing kosten + bestede tijd) -/- (Marge van de gerealiseerde omzet via de website) = Winst of verlies

Hierna kun je een nauwkeurigere berekening maken om te bepalen welk channel er wel of geen geld oplevert. Een rekenvoorbeeld van een conversie berekening kun je hier vinden.

Presis - Kennisbank - online marketing - rekenen

Stap 9: Herhaal regelmatig dit proces van stap 3 tot en met stap 8

De wereld verandert. Snel. En de online marketingwereld al helemaal. Het is dus noodzakelijk om steeds weer opnieuw te evalueren of je nog steeds op de goede weg zit.

Dit betekent dat de invulling van je online marketing je meerdere uren per week gaat kosten. Iedere week. Tenzij je dit gaat uitbesteden natuurlijk. In dat geval wordt je heel snel, heel goed in stap 8.

Afsluitend

Je bent er dus niet met alleen een nieuwe website, dan ben je eigenlijk pas net begonnen. Iedereen zal voor zichzelf moeten uitvinden wat er werkt in zijn of haar specifieke situatie. Misschien werkt bij jou een korte landingspagina beter dan een lange. Of converteert bij jou de kleur groen beter dan de kleur oranje. Er is maar één manier om daarachter te komen: door het te onderzoeken.

En het belangrijkste advies wat ik je kan meegeven wat tevens het interne motto bij Presis is: “Volg de data”. Die is namelijk de enige die gelijk heeft.