We communiceren heel wat af. Met vrienden en familie, met totaal onbekenden en vage kennissen, en met bedrijven en leveranciers. En voor iedere vorm van communicatie hebben we de keus uit een heel scala van communicatiemiddelen. Ook zakelijk zul je dus keuzes moeten maken. Communiceer je het liefst met je klant via social media, of kies je liever voor live chat op je website? Elk kanaal heeft zo zijn voor- en nadelen.
Chat apps
Het gebruik van een app als WhatsApp wordt steeds populairder onder bedrijven. Het biedt de mogelijkheid om snel, direct en makkelijk te communiceren met een klant. Deze klant is toch al gewend aan frequent gebruik van deze app, dus de drempel is laag. Omdat het gebruik van WhatsApp door bedrijven nog relatief nieuw is wordt er nog gezocht naar de beste manier en hoe het zo consument vriendelijk mogelijk in te zetten is.
Telefoon
Natuurlijk bellen we ook nog steeds. Hoeveel nieuwe communicatie kanalen er ook opstaan, voor veel vormen van intermenselijk contact blijft de telefoon toch het prettigst. Het voordeel van telefoon is dat je heel direct kunt reageren en de intonatie van een stem kunt horen. Daarbij zijn we al zo lang gewend om iemand te bellen, dat voor sommigen de stap naar een ander kanaal nog even een hindernis blijft.
Social media
Met bedrijven communiceren via social media is al lang niet nieuw meer. Grote bedrijven hebben flinke webcare teams om hun klanten zo snel en goed mogelijk te helpen. Af en toe leidt dit zelfs tot hilarische gesprekken. Voordeel voor de klant is dat een bedrijf zich niet meer kan permitteren om niet of traag te reageren, iedereen kan tenslotte meekijken. Een het voordeel voor een bedrijf is dat heel duidelijk wordt wat er speelt in de markt, bijvoorbeeld welk imago het bedrijf heeft en hoe tevreden klanten over het algemeen zijn.
Live chat op je website
Onze ervaring is dat live chat op je website enorm drempelverlagend werkt. Een klant heeft een een vraag, klikt op de chat button en heeft in no-time antwoord en kan verder werken. Daarbij voelt live chat veel persoonlijker aan dan bijvoorbeeld een ‘gesprek’ op social media of via e-mail. Uit onderzoek is dan ook gebleken dat live chat de hoogste klanttevredenheid heeft en dat ook bedrijven graag kiezen voor deze manier van communiceren.
Interesse?
Wil je zelf ook live chat op je website, neem dan eens contact met ons op. Bijvoorbeeld door op de chat button op deze pagina te klikken, kun je gelijk ervaren hoe het werkt. Graag tot gauw!