Wat is er nieuw in Google Workspace: de updates van mei 2024
Google Workspace wordt continu verbeterd en uitgebreid. Om je te helpen bij te blijven, geven wij een beknopt overzicht van de updates die in mei doorgevoerd zijn, per app of per onderdeel, gevolgd door een uitgebreidere beschrijving.
Google Drive
- Direct een voorbeeld van video bekijken
In de lijstmodus van Drive kun je nu snel een voorbeeld van een video bekijken door met de muis over de miniatuur te bewegen. Ondertiteling en geluid kun je in- of uitschakelen met de pictogrammen in de rechterbovenhoek. - Snel een voorbeeld van een bestand zien
Je kunt nu direct alle relevante informatie van een bestand in Drive op internet bekijken zonder het bestand te hoeven openen. De ‘hovercards’ tonen een miniatuur van het bestand, het bestandstype, de eigenaar, wie het bestand onlangs heeft gewijzigd en wanneer dit voor het laatst gebeurd is. - Eerste letter van een bestandsnaam intypen op Drive
Je kunt nu in Google Drive snel naar een bestand gaan door de eerste letter(s) van de naam te typen. De huidige sneltoetsen van één letter worden op 1 augustus 2024 voor alle gebruikers automatisch bijgewerkt. - Aangepaste tekstvelden voor eSignature
In Google Documenten en Google Drive kun je nu zelf-gedefinieerde tekstvelden invoeren wanneer je eSignature gebruikt voor het ondertekenen van documenten. Hiermee kun je specifieke informatie hanteren, zoals een telefoonnummer, functietitel of bedrijfsnaam.
Gmail
- Regels voor Data Protection beschikbaar voor Gmail in bèta
De regels voor gegevensbescherming voor Google Chat en Google Drive, zijn nu ook beschikbaar in de bètafase voor Gmail. Deze regels helpen voorkomen dat persoonlijke of bedrijfseigen informatie in verkeerde handen terechtkomt. De volledige inhoud (inclusief bijgevoegde bestanden en afbeeldingen), de hoofdtekst van de e-mail, e-mailheaders of onderwerpregels kunnen worden gescand.
Google Workspace algemeen
- Makkelijker tweestapsverificatie (2FA) toevoegen
Je hoeft nu geen telefoonnummer meer in te vullen voordat je aangeeft dat je Google Authenticator of een hardwarebeveiligingssleutel gebruikt. Ook heb je nu twee opties om een hardwarebeveiligingssleutel toe te voegen aan je account. - De naam van de organisatie nu getoond voor Contacten
De naam en afdeling van de organisatie van de contactpersoon worden nu getoond op persoonlijke informatiekaarten en in de zijbalk bij Contacten.
Gemini
- Gemini-chat is nu ook beschikbaar in het Nederlands
Google Workspace-gebruiker met een Gemini Enterprise- of Business-add-on kunnen nu ook met Gemini chatten op gemini.google.com in het Nederlands. Je geeft gewoon de prompt in het Nederlands op. Gemini voor Google Workspace is alleen beschikbaar voor gebruikers ouder dan 18 jaar.
Google Documenten
- Spraakgestuurd typen en ondertiteling ook in andere browsers (Documenten en Presentaties)
Het bewerken van documenten en sprekernotities met je stem en automatische ondertiteling van de woorden van de spreker, zijn nu ook beschikbaar op desktops met andere browsers zoals Edge en Safari. - ‘Help me write’ nu ook in het Spaans en Portugees
De ‘Help me write’-functie van Gemini in Google Documenten en Gmail is nu ook beschikbaar in het Spaans en Portugees.
Google Spreadsheets
- Je eigen gegevens converteren naar dropdown-chips
Je kunt je eigen gegevensreeksen omzetten in dropdown-chips. Hiermee zorg je voor een snelle invoer én ben je er zeker van dat iedereen dezelfde termen en definities gebruikt. Selecteer de kolom, en kies in het rechtermuisknopmenu voor ‘Dropdownmenu’ om de geselecteerde gegevens direct in een dropdownmenu te zetten. - Gegevens snel opmaken en ordenen met tabellen
Met tabellen vereenvoudig je het maken van spreadsheets door een indeling en structuur aan te brengen in ongeorganiseerde bereiken. Een tabel in Spreadsheets maakt gegevens op en ordent ze, inclusief kolomtypen, filters, kleurcodering en vervolgkeuzemenu’s. Zo verminder je de tijd die je normaal gesproken besteedt aan het handmatig opmaken van gegevens. - Versleutelde Excel-bestanden bewerken
.xslx-bestanden die in Excel aan de clientzijde versleuteld zijn, kun je nu bekijken en bewerken in Google Spreadsheets. Sommige functies worden niet weergegeven of gaan verloren, maar je krijgt hier een melding van. - Rechtstreeks maken van Looker Studio-rapportages
Looker Studio-rapportages kunnen nu rechtstreeks vanuit Google Spreadsheets gemaakt worden. Je kunt het blad- of celbereik selecteren. Vernieuwen van het rapport toont de laatste gegevens. - Limieten in gekoppelde spreadsheets voor BigQuery uitgebreid
Het maximale aantal rijen met resultaten dat BigQuery kan teruggeven, is verhoogd naar 100.000 rijen voor draaitabellen en 500.000 rijen voor extracties (met een cellimiet van 5 miljoen). Hierdoor kun je nog meer resultaten in Spreadsheets analyseren.
Google Presentaties
- Presentatie opnemen nu ook in Microsoft Edge
In Google Presentaties kun je je presentatie opnemen om deze met anderen te delen. Deze opnames kun je nu ook maken in Microsoft Edge.
Chat
- E-mails sturen naar ruimtes
Een beheerder kan een e-mailadres voor een ruimte genereren. Een e-mail kan dan naar de ruimte (door)gestuurd worden voor beoordeling of bespreking in de ruimte. Daarna kan de mail toegewezen worden aan een of meer leden van de ruimte. - Meldingen krijgen voor alle berichten in een ruimte
Je kunt nu aangeven dat je altijd op de hoogte gesteld wilt worden van chats of gesprekken in belangrijke ruimtes, zoals ruimtes voor klantenondersteuning of operationele problemen.
Meet
- Adaptieve audio: geen echo’s of feedback meer
Met ‘adaptieve audio’ kun je deelnemen aan een vergadering met meerdere laptops in de buurt, zonder lastige echo’s en feedback. Adaptieve audio detecteert de aanwezigheid van meerdere laptops en synchroniseert de microfoons en luidsprekers. - Naadloos overgaan naar een ander apparaat tijdens een Google Meet-gesprek
Als je een Meet-gesprek aan het voeren bent op je mobiele telefoon of tablet, kun je bij aankomst bij je bureau naadloos overschakelen naar je laptop met de nieuwe optie ‘Hier schakelen’. - Tegels zonder video verbergen
Je kunt tegels waarop geen video te zien is, nu verbergen tijdens gesprekken of vergaderingen. - Informatie over breakoutruimtes in rapporten
De aanwezigheidsrapporten van Google Meet die automatisch naar de gastheer van de vergadering verzonden worden, bevatten nu ook informatie over de breakoutruimtes. - Standaardoptie voor camera-framing
Je kunt nu standaardopties voor camera-framing configureren voor individuele hardwareapparaten of voor meerdere apparaten tegelijk. - Uitgebreide ondersteuning voor livestreaming met ultralage latentie
Voor Google Workspace-versies die 100.000 kijkers ondersteunen, is de ultralage latentie voor live gestreamde vergaderingen verhoogd van 10.000 kijkers naar de eerste 25.000 kijkers. - Externe deelnemers kunnen nu deelnemen aan versleutelde gesprekken
Externe deelnemers kunnen aan een aan de clientzijde versleuteld gesprek deelnemen (bijvoorbeeld door in te loggen met een account, of door een eenmalig wachtwoord in te vullen dat hij of zij per e-mail ontvangen heeft).
Beheerders
- Gemini for Workspace-gebruiksrapporten in de beheerdersconsole
De beheerdersconsole toont nu ook de Gemini for Workspace-gebruiksrapporten onder ‘Menu | Generatieve AI | Gemini-rapporten’. - Auditlogboeken voor API-gebaseerde downloads
Downloads die worden geactiveerd door het gebruik van Google Workspace API’s zijn nu ook zichtbaar als een Drive-logboekgebeurtenis. - Filteren en sorteren van Meet-hardware op productservicestatus
Beheerders kunnen Google Meet-hardwareapparaten voortaan filteren, sorteren en tonen op de productservicestatus van het apparaat. - Instellingen van Google Drive overnemen naar andere versies
Een aantal beheerdersinstellingen wordt meegenomen naar Google Workspace Cloud Identity Free, Cloud Identity Premium en Essentials Starter. - Google Drive-activiteitenpagina toont nu ook recent gedeelde bestanden
De activiteitenpagina van Google Drive laat nu ook de recente bestandsshares zien. Je ziet wie een bestand heeft gedeeld en wanneer. - Betere meldingen over aflooptermijnen van hardware (Meet)
In de beheerdersconsole worden nu verbeterde meldingen getoond bij het opzeggen of verlopen van de licentie op de hardware. - Blokkeren van mobiele telefoons (Context Aware Access)
Beheerders kunnen nu de toegang tot Google Workspace blokkeren voor mobiele telefoons die niet voldoen aan de voorwaarden van Context Aware Access. - Nieuwe tool AppSheet Organizations
Met het nieuwe AppSheet Organizations kunnen beheerders op één centrale plek alle teams in de organisatie beheren. - Gemini-gegevens exporteren
Alle Gemini-gegevens kunnen nu geëxporteerd worden, inclusief Gemini’s reacties als de beheerder dit toestaat. - Scannen van e-mails op gevoelige informatie
De regels voor DLP van Google Chat en Google Drive zijn nu ook beschikbaar in de bètafase voor Gmail. Je kunt aangeven of de volledige inhoud (inclusief bijgevoegde bestanden) of alleen de hoofdtekst/headers van de e-mail moet worden gescand. Een e-mail kan geblokkeerd of in quarantaine gezet worden. - Versleuteling aan de clientzijde (Meet)
Voor versleuteling aan de clientzijde kunnen gebruikers van de Enterprise Plus-versie nu dezelfde DLP-regels (Data Loss Prevention) gebruiken. Je kunt gebruikers waarschuwen voordat ze gegevens of bestanden extern delen of dit helemaal verbieden. - Meldingen over laadfouten voor Google Meet-hardwareapparaten
Beheerders van Google Meet-hardwareapparaten kunnen waarschuwingen ontvangen over de connectiviteit en randapparatuur. - Nu ook iOS-apps in Google Mobile Device Management
Configuratie van mobiele apps kan nu ook voor iOS-apparaten.
Ontwikkelaars
- Agenda-API onderscheidt afspraken vanuit Gmail
De Agenda-API onderscheidt afspraken die zijn gemaakt vanuit Gmail. Evenementen uit Gmail die zijn gepland voor een toekomstige datum krijgen als type ‘fromGmail’ in plaats van ‘default’. - Chat-ruimtes in bulk beheren
De Chat API via het Developer Preview Program heeft een aantal nieuwe functies voor ruimtebeheer in bulk, zoals ruimtes controleren, on- en offboarding van gebruikers (automatisch aanmelden nieuwe medewerkers) en externe leden controleren. - AppSheet-automatiseringen met Formulieren
AppSheet-automatiseringen zijn nu zodanig te bouwen, dat gebruikers actiegerichte meldingen kunnen ontvangen op basis van reacties op Google Formulieren. - Importeren gegevens vanuit Slack met behulp van CloudFuze in Chat
Gegevens (berichten en lidmaatschappen van Slack-kanalen) kunnen vanuit Slack geïmporteerd worden in Google Chat met een nieuwe migratieoplossing van CloudFuze. Er is wel een aparte CloudFuze-licentie nodig. - Aanpasbaar tabblad Home voor Google Chat-apps
Het nieuwe tabblad ‘App Home’ voor Google Chat-apps kan aangepast worden en gebruikersspecifieke dashboards of een lijst met open items en taken laten zien.
Google Drive
1. Aangepaste tekstvelden voor eSignature
17 mei 2024
In Google Documenten en Google Drive kun je nu zelf-gedefinieerde tekstvelden invoeren wanneer je eSignature gebruikt voor het ondertekenen van documenten. Hiermee kun je specifieke informatie hanteren, zoals een telefoonnummer, functietitel of bedrijfsnaam. Deze functionaliteit is beschikbaar voor individuele gebruikers van Google Workspace en gebruikers van de alfa-versie van eSignature.
2. Direct een voorbeeld van video bekijken
17 mei 2024
Je kunt nu snel een voorbeeld van video’s bekijken in Drive. Beweeg in de lijstmodus de muis over de miniatuur. De video wordt dan automatisch afgespeeld. Als je op de video klikt, wordt deze in het volledige scherm geopend.
Als de video in de voorbeeldmodus afgespeeld wordt, kun je de ondertiteling en het geluid in- of uitschakelen met behulp van de pictogrammen in de rechterbovenhoek.
Wanneer
Deze functionaliteit wordt nu uitgerold naar Rapid Release-domeinen; voor geplande release-domeinen is dit vanaf 4 juni 2024.
3. Direct een voorbeeld van een bestand zien
16 mei 2024
Je kunt nu direct alle relevante informatie van een bestand in Drive op internet bekijken zonder het bestand te hoeven openen. De zogenaamde ‘hovercards’ tonen een miniatuur van het bestand, het bestandstype, de eigenaar, wie het bestand onlangs heeft gewijzigd en wanneer dit voor het laatst gebeurd is. Je hoeft hiervoor dus niet meer meerdere tabbladen te openen.
Plaats de cursor op een bestandspictogram in Google Drive op internet om het hovercard op te vragen.
De hovercards vervangen hiermee een van de volgende handelingen:
- het bestand handmatig openen
- met de rechtermuisknop op een bestand klikken en op ‘Openen met een voorbeeld’ klikken
- het bestand openen en het activiteitendashboard bekijken als je wilt zien wat de laatste bewerkingen geweest zijn..
Hovercards besparen je veel tijd doordat je direct context over je bestanden krijgt zonder het informatievenster te openen om details en recente activiteiten te bekijken.
Voor wie
Voor alle Google Workspace-gebruikers, Google Workspace Individual-abonnees en gebruikers met persoonlijke Google-accounts
Wanneer
Voor Rapid Release-domeinen is de geleidelijke uitrol vanaf 16 mei 2024. Voor Geplande releasedomeinen is dit vanaf 30 mei 2024.
4. Bijgewerkte sneltoetsen en letternavigatie
1 mei 2024
Om snel te kunnen werken met een toetsenbord in Google Drive, kun je nu ook door Drive navigeren door de eerste letters in te typen. Je kunt bijvoorbeeld snel door een lijst met items in Drive navigeren door de eerste letter(s) van de bestandsnaam in te typen. Door nog een keer op dezelfde letter te drukken, ga je naar het volgende item dat met die letter begint.
Om navigatie met eerste letters op Drive te ondersteunen, worden de bestaande sneltoetsen van één letter op Drive naar sneltoetsen met meerdere toetsen omgezet.
Voor wie
Voor alle Google Workspace-klanten, Google Workspace Individual-abonnees en gebruikers met persoonlijke Google-accounts.
Hoe
Je kunt de nieuwe navigatiemethode nu al gebruiken door op de bannermelding in Drive te klikken, of door in de Drive te gaan naar ‘Instellingen | Sneltoetsen | Nu bijwerken’.
Op 1 augustus 2024 worden de sneltoetsen in Drive voor alle gebruikers automatisch bijgewerkt naar navigatie met de eerste letters. De bijgewerkte sneltoetsen zie je bij het aanwijzen van de muis in werkbalken in Drive en door te klikken op ‘Sneltoetsen’ onder het tandwielpictogram in de rechterbovenhoek van Drive.
Wanneer
Voor Rapid Release-domeinen is de geleidelijke uitrol vanaf 30 april 2024. Voor Geplande releasedomeinen is dit vanaf 22 mei 2024
Google Workspace algemeen
1. De naam van de organisatie nu getoond voor Contacten
30 mei 2024
De naam en afdeling van de organisatie van de contactpersoon worden nu getoond op persoonlijke informatiekaarten en in de zijbalk Contacten.
Je kunt deze informatie bekijken in Google Contacten (contacts.google.com), door de cursor op een gebruiker te zetten, of door in de zijbalk op Contacten te klikken.
Wanneer
De uitrol voor alle domeinen is vanaf 28 mei 2024.
2. Gemini-functie ‘Help me write’ nu ook in het Spaans en Portugees
16 mei 2024
Met de ‘Help me write’-functie kun je snel teksten in Google Documenten en Gmail laten (her)schrijven. Bijvoorbeeld e-mails, blogposts, zakelijke voorstellen en advertentieteksten. Deze functie is nu ook beschikbaar in het Spaans en Portugees.
Voor wie
Voor Gemini Business, Enterprise en Google One AI Premium.
Hoe
Deze functie is standaard ingeschakeld. Om ‘Help me write’ in het Spaans of Portugees te gebruiken, geef je je aanwijzingen/prompt in een van deze talen.
Wanneer
Voor alle domeinen is de geleidelijke uitrol vanaf 16 mei 2024.
3. Gemini-chat is nu ook beschikbaar in het Nederlands
14 mei 2024
Google Workspace-gebruiker met een Gemini Enterprise- of Business-add-on kunnen nu ook met Gemini chatten op gemini.google.com in het Nederlands.
In totaal is Gemini nu beschikbaar in meer dan 35 talen, waaronder Arabisch, Engels, Frans, Duits, Spaans en Turks.
Om Gemini op gemini.google.com in een andere taal te gebruiken, geef je gewoon de prompt in de gewenste taal op. Gemini voor Google Workspace is alleen beschikbaar voor gebruikers ouder dan 18 jaar.
Voor wie
Gemini Enterprise is beschikbaar als add-on voor Google Workspace:
Business Standard en Plus, Enterprise Standard en Plus, Frontline Starter en Standard, Enterprise Essentials en Essentials Plus en Non-profitorganisaties.
Gemini Business is beschikbaar als add-on voor Google Workspace:
Business Starter, Standard en Plus, Enterprise Starter, Standard en Plus, Frontline Starter en Standard, Essentials Starter, Enterprise Essentials en Essentials Plus en Non-profitorganisaties.
Wanneer
Deze functionaliteit is nu beschikbaar.
4. Makkelijker tweestapsverificatie (2FA) toevoegen
6 mei 2024
Het wordt nu voor alle Google Workspace-gebruikers en gebruikers met persoonlijke Google-accounts eenvoudiger om verificatie in twee stappen (2FA) in te schakelen. Hierdoor wordt het voor beheerders ook makkelijker om een strikter veiligheidsbeleid in de organisatie af te dwingen. Belangrijke wijzigingen:
- Je hoeft geen telefoonnummer meer in te vullen voordat je een tweedestapsmethode toevoegt als Google Authenticator of een hardwarebeveiligingssleutel. Dit is met name handig voor organisaties die Google Authenticator gebruiken (of andere apps die een eenmalig wachtwoord (TOTP) genereren).
- Gebruikers met hardwarebeveiligingssleutels hebben nu twee opties om deze toe te voegen aan hun account op de pagina ‘Passkeys en beveiligingssleutels’:
- ‘Gebruik beveiligingssleutel’: dit registreert een FIDO1-referentie op de beveiligingssleutel, zelfs als de sleutel zelf geschikt is voor FIDO2.
- Maak een passkey aan en volg de instructies om “een ander apparaat te gebruiken”.
Je moet naast je toegangssleutel nog steeds om een wachtwoord invullen als de beheerder de optie “Gebruikers toestaan wachtwoorden over te slaan bij het inloggen met behulp van toegangssleutels” ‘uit’ heeft staan (de standaardinstelling).
Als je 2FA weer uitschakelt via de accountinstellingen, worden de instellingen voor 2FA (zoals back-upcodes, Google Authenticator of je telefoonnummer) niet automatisch uit je account verwijderd, zoals voorheen wel het geval was. Als een beheerder 2FA voor een gebruiker uitschakelt via de beheerdersconsole of via de beheerders-SDK, worden deze gegevens wel verwijderd, om ervoor te zorgen dat de off-boarding-workflows van gebruikers onaangetast blijven
Wanneer
Voor alle domeinen is de volledige uitrol vanaf 6 mei 2024.
5. Gemini-gegevens exporteren door gebruikers
1 mei 2024
Superbeheerders konden het al, maar nu kunnen gebruikers ook al hun Gemini-gegevens exporteren, inclusief aanwijzingen en Gemini’s reacties op die aanwijzingen als de beheerder dit toestaat.
Wanneer
De uitrol is voltooid voor Google Workspace-klanten met de Gemini Enterprise- en Gemini Business-add-on, evenals voor klanten die Gemini (gemini.google.com) hebben ingeschakeld voor hun gebruikers.
Meer informatie over het exporteren van Gemini-gegevens, het exporteren van alle gegevens van de organisatie en het exporteren van gegevens per organisatie-eenheid, groep of gebruiker, staat in het Helpcentrum.
Gmail
1. Regels voor Data Protection beschikbaar voor Gmail in bèta
1 mei 2024
De regels voor gegevensbescherming die al beschikbaar zijn voor Google Chat en Google Drive, zijn nu ook beschikbaar in de bètafase voor Gmail. Deze regels helpen voorkomen dat persoonlijke of bedrijfseigen informatie in verkeerde handen terechtkomt.
De volledige inhoud (inclusief bijgevoegde bestanden en afbeeldingen), de hoofdtekst van de e-mail, e-mailheaders of onderwerpregels kunnen worden gescand.
Als een bericht een regel schendt, kan je e-mail geblokkeerd worden of in quarantaine geplaatst worden. Je kunt een melding krijgen als een bericht informatie bevat die in strijd is met een DLP-regel.
Voor wie
Beschikbaar voor Enterprise Standaard, Enterprise Plus, Frontline Standard en Cloud Identity Premium-klanten.
Wanneer
De verlengde uitrol is vanaf 26 april 2024.
Google Documenten
1. Spraakgestuurd typen en automatische ondertiteling nu ook in andere browsers
23 mei 2024
In Google Documenten of Google Presentaties kun je documenten en sprekernotities bewerken met je stem. Ook kun je automatische ondertiteling inschakelen om de woorden van de spreker in realtime weer te geven tijdens een presentatie. Deze functies waren voorheen alleen beschikbaar met de nieuwste versie van Google Chrome. Dit kan nu ook in andere browsers zoals Edge en Safari. Deze functies zijn alleen beschikbaar op de desktop, voor alle Google Workspace-gebruikers, Google Workspace Individual-abonnees en gebruikers met persoonlijke Google-accounts,
De beheerders kunnen bepalen welke webbrowsers in hun domein worden ondersteund.
Wanneer
Voor Rapid Release-domeinen is de uitrol vanaf 22 mei 2024. Voor Geplande releasedomeinen vanaf 11 juni 2024.
Google Spreadsheets
1. Versleutelde Excel-bestanden bewerken
30 mei 2024
.xslx-bestanden die in Excel aan de clientzijde versleuteld zijn, kun je nu bekijken en bewerken in Google Spreadsheets. De maximaal ondersteunde bestandsgrootte is 100 MB; het maximale aantal cellen dat kan worden geopend, bedraagt 10 miljoen.
Sommige functies worden niet weergegeven, maar blijven wel behouden in het document en kunnen worden bekeken in Microsoft Office. Andere functies kunnen verloren gaan of worden gewijzigd in de nieuwste versie van het bestand wanneer het wordt bewerkt in Google Spreadsheets. Je ziet een melding in het document als door het bewerken functies verloren gaan of worden gewijzigd.
Wanneer
Voor alle domeinen is de uitrol vanaf 28 mei 2024.
2. Limieten in gekoppelde spreadsheets voor BigQuery uitgebreid
24 mei 2024
Het maximale aantal rijen met resultaten dat BigQuery kan teruggeven, is verhoogd naar 100.000 rijen voor draaitabellen en 500.000 rijen voor extracties (met een cellimiet van 5 miljoen). Hierdoor kun je nog meer resultaten in Spreadsheets analyseren.
Wanneer
Wordt nu uitgerold naar alle domeinen.
3. Gegevens snel opmaken en ordenen met tabellen
9 mei 2024
Het bijwerken van gegevens in een spreadsheet kan tijdrovend zijn. Bovendien kan het lastig zijn om de structuur en het formaat van de gegevens te behouden als er meerdere mensen aan het spreadsheet werken.
Met tabellen in Google Spreadsheets vereenvoudig je het maken van spreadsheets door een indeling en structuur aan te brengen in ongeorganiseerde bereiken. Een tabel in Spreadsheets maakt gegevens op en ordent ze, inclusief kolomtypen, filters, kleurcodering en vervolgkeuzemenu’s. Zo vermindert het gebruik van tabellen de tijd die je normaal gesproken besteedt aan het handmatig opmaken van gegevens.
Je maakt een tabel als volgt: selecteer een gegevensbereik en ga naar ‘Opmaak | Converteren naar tabel’. Google Spreadsheets doet nu het volgende:
- Automatisch toegepaste opmaak: wanneer je gegevens naar een tabel converteert, past Spreadsheets automatisch de opmaak toe die nodig is om de gegevens te verbeteren, zoals correct uitlijnen van alle invoer. Je kunt de tabel verder aanpassen door kleuren te veranderen, de rijhoogte aan te passen en meer.
- Kolomtypen: voor elke kolom kun je het juiste kolomtype instellen (bijvoorbeeld datum, valuta, vervolgkeuzelijst). De tabel zorgt ervoor dat alle ingevoerde gegevens de juiste opmaak hebben op basis van het kolomtype. Ingevoerde gegevens die niet overeenkomen met een ingesteld kolomtype resulteren in een waarschuwing.
- Uniform menu: boven de tabel zie je een menuoptie waarmee je de instellingen op tabelniveau kunt beheren (bijvoorbeeld het tabelbereik aanpassen) en actie kunt ondernemen (bijvoorbeeld een filterweergave voor de tabel maken).
- Tabelverwijzingen: tabelverwijzingen zijn een speciale manier om in een formule naar een tabel of naar delen van een tabel te verwijzen. Wanneer je gegevens naar een tabel converteert, geeft Spreadsheets de tabel en elke kolomkop een naam. Wanneer je met deze naam naar tabelelementen verwijst, worden de verwijzingen bijgewerkt wanneer je gegevens aan de tabel toevoegt of eruit verwijdert. Bijvoorbeeld: In plaats van expliciete celverwijzingen: =AANTAL.ALS(B2:B10, “P0”), kun je nu tabelverwijzingen gebruiken: =AANTAL.ALS(Taak_tracker[Prioriteit], “P0”).
- Wanneer je tabellen gebruikt, heb je ook toegang tot een nieuw type weergave: ‘groeperen op’. Met deze weergave voeg je je gegevens samen in groepen op basis van een geselecteerde kolom. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om alle gegevens met hetzelfde prioriteitsniveau te groeperen.
Er zijn nu ook kant-en-klare tabellen die je kunt vullen met algemene gegevens voor standaardtaken als projectbeheer, voorraadbeheer en evenementenplanning.
Wanneer
Voor Rapid Release-domeinen is de verlengde uitrol vanaf 8 mei 2024, met een verwachte voltooiing op 30 mei 2024. Voor Geplande releasedomeinen is de geleidelijke uitrol vanaf 6 juni 2024.
4. Gegevens converteren naar dropdown-chips
8 mei 2024
Dropdown-chips zijn vooraf ingestelde, veelvoorkomende gebruiksscenario’s. Voorbeelden hiervan zijn ‘prioriteit’ of ‘beoordelingsstatus’. Door ‘@’ te typen en ‘Dropdownmenu’s’ te kiezen, kun je snel een keuzemenuutje aan je spreadsheet toevoegen waarin de bewerker van het spreadsheet bijvoorbeeld de status van het project kan aangeven. De inhoud en opmaak van het dropdownmenuutje kun je zelf bepalen.
Nu kun je je eigen gegevensreeksen omzetten in dropdown-chips. Hiermee geef je gebruikers van het spreadsheet de mogelijkheid om snel een keuze in te voeren, én zorg je ervoor dat de invoer van alle gebruikers uniform is, en iedereen dezelfde termen en definities gebruikt.
Stel je hebt een spreadsheet met klanten en de producten die ze afnemen.
- Selecteer de kolom met producten,
- klik op de rechtermuisknop,
- Kies voor ‘Dropdownmenu’. De geselecteerde gegevens worden direct in een dropdownmenu gezet. Dit menu kun je in het venster aan de rechterkant van het scherm nog bewerken door er bijvoorbeeld nieuwe producten aan toe te voegen.
Je kunt deze functie uitschakelen via ‘Extra | Automatisch aanvullen’.
Wanneer
Voor Rapid Release-domeinen is de verlengde uitrol vanaf 7 mei 2024, met een verwachte voltooiing op 30 mei 2024. Voor Geplande releasedomeinen is de geleidelijke uitrol vanaf 30 mei 2024.
5. Rechtstreeks Looker Studio-rapporten aanmaken
1 mei 2024
Met Looker Studio kun je snel interactieve rapporten en dashboards bouwen, en dit kan nu ook rechtstreeks vanuit Google Spreadsheets. Je kunt:
- Kiezen welk blad- of celbereik je wilt gebruiken in het gegenereerde rapport in Looker Studio
- De gegevens in Spreadsheets met één klik doorsturen naar een automatisch gegenereerd Looker Studio-rapport, het rapport opslaan en delen.
Het Looker Studio-rapport blijft verbonden met de Spreadsheet en kan worden vernieuwd om de laatste gegevens te tonen.
Voor wie
Voor alle Google Workspace-klanten, Google Workspace Individual-abonnees en gebruikers met persoonlijke Google-accounts.
Wanneer
Wordt nu uitgerold naar alle domeinen.
Presentaties
1. Presentatie opnemen nu ook in Microsoft Edge
10 mei 2024
In Google Presentaties kun je je presentatie opnemen, om deze met anderen te kunnen delen. Deze opnames kun je nu ook maken in Microsoft Edge.
Voor wie
Voor Google Workspace Business Standard, Business Plus, Enterprise Starter, Enterprise Essentials, Enterprise Essentials Plus, Enterprise Standard en Enterprise Plus.
Wanneer
Deze mogelijkheid wordt nu uitgerold naar Rapid Release-domeinen; voor geplande release-domeinen wordt dit 22 mei 2024.
Google Formulieren
1. Bouwen van AppSheet-automatiseringen
1 mei 2024
Het is nu mogelijk AppSheet-automatiseringen te bouwen met Google Forms, zodat gebruikers actiegerichte meldingen kunnen ontvangen op basis van reacties op Google Formulieren.
Hoe
AppSheet-beheerders kunnen de Policy Engine van AppSheet gebruiken om de toegang te beheren voor app-bouwers in de organisatie. Deze functie is beschikbaar als open bèta, wat betekent dat makers van AppSheet-apps deze kunnen gebruiken zonder zich in te schrijven voor een specifiek bètaprogramma.
Voor wie
Voor de volgende versies van Google Workspace: Business Starter, Standard en Plus, Enterprise Standard en Plus, Enterprise Essentials Plus, Frontline Starter en Standard en AppSheet Starter, Core, Enterprise Standaard en Enterprise Plus.
Wanneer
Voor alle domeinen is de geleidelijke uitrol vanaf 1 mei 2024.
Google Chat
1. E-mails sturen naar ruimtes
22 mei 2024
Nadat een ruimtebeheerder een e-mailadres voor een ruimte heeft gegenereerd, kunnen leden van die ruimte (of iedereen in het domein) e-mail naar die ruimte sturen of doorsturen. Dit biedt teams een goede manier om de inhoud van e-mails te beoordelen of te bespreken binnen de ruimte. Daarna kan de mail toegewezen worden aan verschillende leden van de ruimte.
De e-mail verschijnt als een klikbare kaart met een fragment van de e-mail in de daarvoor bestemde ruimte.
De ruimtebeheerder kan het e-mailadres van de ruimte aanmaken door de ruimte te openen en op de naam van de ruimte te klikken in de linkerbovenhoek. Kies in het menu voor ‘Ruimte-instellingen | E-mail | E-mail genereren’. Je kunt het e-mailadres voor de ruimte wijzigen in de geavanceerde instellingen.
Wanneer
Voor Rapid Release-domeinen is de geleidelijke uitrol vanaf 22 mei 2024. Voor Geplande releasedomeinen is dit vanaf 6 juni 2024.
2. Meldingen krijgen voor alle berichten in een ruimte
10 mei 2024
Je kunt nu aangeven dat je altijd op de hoogte gesteld wilt worden van chats of gesprekken in belangrijke ruimtes, zoals ruimtes voor klantenondersteuning of operationele problemen. Als de optie ‘alles melden’ is geselecteerd, word je op de hoogte gesteld van alle nieuwe berichten in de ruimte. Je hebt nu in de meldingsinstellingen de opties:
- Alles (alle nieuwe berichten)
- Hoofdgesprekken (alle conversaties die je volgt)
- Voor jou (alle @-vermeldingen en antwoorden op chats die je volgt)
- Geen (geen meldingen krijgen).
Voor wie
Alle Google Workspace-gebruikers en Workspace Individual-abonnees.
Hoe
Om de meldingsinstellingen in een ruimte bij te werken, klik je op de drie stippen (meer opties). Klik op ‘Meldingen’ en selecteer een optie.
Wanneer
Voor Rapid Release-domeinen is de verlengde uitrol vanaf 10 mei 2024. Voor Geplande releasedomeinen is dit vanaf 4 juni 2024
Voor Android komt deze functionaliteit vanaf 10 mei 2024 beschikbaar; voor iOS is dit vanaf 21 mei 2024.
Google Meet
1. Adaptieve audio: creëren van ad-hoc vergaderruimtes met meerdere laptops
22 mei 2024
Het vinden van een videoconferentieruimte is vaak lastig. Met ‘adaptieve audio’ kunnen jij en je team deelnemen aan Google Meet via meerdere laptops in de buurt, zonder lastige echo’s en audiofeedback. Handig als je niet genoeg videoconferentieruimtes hebt, even snel aan je bureau wilt vergaderen of geen speciale vergaderruimteapparatuur voorhanden hebt.
Adaptieve audio detecteert de aanwezigheid van meerdere laptops in de kamer en synchroniseert de microfoons en luidsprekers. Je hebt dus geen storende echo‘s meer, en je hoeft niet allemaal rond één enkele laptop samen te dringen. Bovendien kun je niet-typische vergaderruimtes gebruiken, zoals lounges en cafés.
De microfoon en luidsprekers van iedere deelnemer worden gebruikt om ervoor te zorgen dat iedereen goed kan horen en gehoord kan worden,
Wanneer meerdere deelnemers vanuit dezelfde ruimte aan een vergadering deelnemen, wordt ‘adaptieve audio’ automatisch geactiveerd. De audio van Google Meet-notities wordt samengevoegd en deelnemers worden gegroepeerd in het personenpaneel.
Wanneer
Voor Rapid Release-domeinen is de uitrol vanaf 22 mei 2024. Voor Geplande releasedomeinen is dit vanaf 5 juni 2024
Voor wie
Voor Google Workspace-gebruikers met Gemini Enterprise, Gemini Business en de add-on AI Meetings and Messaging.
2. Tegels zonder video verbergen tijdens gesprekken
3 mei 2024
Je kunt tegels waarop geen video te zien is, nu verbergen tijdens je gesprekken of vergaderingen. Dit is mogelijk voor alle Google Workspace-klanten en gebruikers met persoonlijke Google-accounts.
Wanneer
Voor Rapid Release-domeinen is de geleidelijke uitrol vanaf 2 mei 2024. Voor Geplande releasedomeinen is dit vanaf 16 mei 2024.
3. Bredere ondersteuning voor livestreaming met ultralage latentie
2 mei 2024
Voor Google Workspace-versies die 100.000 kijkers ondersteunen, is de ultralage latentie (de vertraging in de dataoverdracht) voor live gestreamde vergaderingen verhoogd van de eerste 10.000 kijkers naar de eerste 25.000 kijkers. Deze update is voor livestreams op internet en mobiel.
Ultralage latentie zorgt voor een streaming zonder vertragingen, een aanzienlijk hogere videoresolutie, en een betere automatische camera-focus.
Voor wie
Voor de volgende edities van Google Workspace: Enterprise Standard en Plus, Enterprise Essentials Plus. Business Starter, Standard en Plus, Enterprise Starter, Standard en Plus, Essentials Starter en Essential. Deze functie is niet beschikbaar voor gebruikers met persoonlijke Google-accounts.
Wanneer
Deze functionaliteit is nu beschikbaar. Opmerking: voor sommige klanten kunnen deze wijzigingen langzamer worden uitgerold en ontvangen ze deze update mogelijk enkele maanden niet.
4. Externe deelnemers kunnen nu deelnemen aan encrypted gesprekken aan de clientzijde
1 mei 2024
Google Meet beveiligt al je gegevens met encryptie. Encryptie aan de clientzijde geeft je directe controle over de encryptiesleutels en de manier waarop je die sleutels wilt authenticeren (bijvoorbeeld door in te loggen met een account van Google of Microsoft, of door een eenmalig wachtwoord in te vullen dat hij of zij per e-mail ontvangen heeft). Nu kunnen je ook externe deelnemers aan je gesprek toevoegen, zodat ook zij kunnen deelnemen aan het versleutelde gesprek.
Voor wie
Deze functie is beschikbaar voor gebruikers van Enterprise Plus.
Hoe
Beheerders moeten hun IdP/KACLS-configuraties bijwerken om ze open te stellen voor externe deelnemers en te bepalen welke externe identiteitsproviders je kunt gebruiken.
Als je versleuteling aan de clientzijde voor een vergadering wilt inschakelen, voeg je in je agenda een Meet-videoconferentie toe, klikt op Instellingen (tandwielpictogram), en selecteert vervolgens Beveiliging en ‘Versleuteling toevoegen’.
Voor meer informatie over het beleid van jouw organisatie en welke externe identiteitsservices zijn toegestaan kun je bij de beheerder terecht.
Alleen rechtstreeks uitgenodigde deelnemers kunnen deelnemen aan gecodeerde vergaderingen aan de clientzijde.
Wanneer
De uitrol is vanaf 23 april 2024.
5. Versleuteling aan de clientzijde ter voorkoming van gegevensverlies
1 mei 2024
Voor versleuteling aan de clientzijde kunnen gebruikers van de Enterprise Plus-versie nu dezelfde DLP-regels (Data Loss Prevention) gebruiken als bij andere instellingen. Je kunt:
- gebruikers laten waarschuwen voordat ze gegevens of bestanden extern delen
- gebruikers niet extern laten delen
- commentatoren en kijkers een document niet laten downloaden, afdrukken of kopiëren
- of deze gebeurtenissen nader onderzocht moeten worden in het Waarschuwingscentrum.
Door versleuteling aan de clientzijde te combineren met DLP-regels kunnen beheerders een nog sterkere beveiliging van gevoelige gegevens en informatie instellen.
Wanneer
Volledige uitrol vanaf 24 april 2024.
6. Naadloos overdragen tussen apparaten tijdens een Google Meet-gesprek
1 mei 2024
Tijdens een Google Meet-gesprek kun je tussen apparaten overschakelen zonder op te hangen en opnieuw deel te nemen. Als je bijvoorbeeld een Meet-gesprek aan het voeren bent op je mobiele telefoon of tablet, kun je bij aankomst thuis of bij je bureau probleemloos overschakelen naar je laptop.
Als je deelneemt aan een vergadering op de laptop, zie je de nieuwe optie ‘Hier schakelen’, waarmee je het gesprek zonder onderbreking kunt overschakelen vanaf een mobiel apparaat.
Voor wie
Voor gebruikers van alle Google Workspace-versies en gebruikers met persoonlijke Google-accounts.
Wanneer
Voor Rapid Release-domeinen is de geleidelijke uitrol vanaf 24 april 2024. Voor Geplande releasedomeinen is de volledige uitrol vanaf 9 mei 2024.
Beheerders
1. Gemini for Workspace-gebruiksrapporten in de beheerdersconsole
30 mei 2024
De beheerdersconsole toont nu ook de Gemini for Workspace-gebruiksrapporten onder ‘Menu | Generatieve AI | Gemini-rapporten’. Voor Google Workspace-klanten met de add-ons Gemini Business en Gemini Enterprise. In de komende weken komen er Gemini-rapporten beschikbaar voor de add-on Gemini Premium.
Wanneer
Voor alle domeinen is de uitrol vanaf 27 mei 2024.
2. Auditlogboeken voor API-gebaseerde downloads
30 mei 2024
Downloads die worden geactiveerd door het gebruik van Google Workspace API’s zijn nu ook zichtbaar voor beheerders als een Drive-logboekgebeurtenis. Deze functie is standaard ingeschakeld.
Of je een zoekopdracht kunt uitvoeren, hangt af van de Google Workspace-versie, de beheerdersrechten en de gegevensbron. U kunt een zoekopdracht uitvoeren voor alle gebruikers, ongeacht hun Google Workspace-versie.
Beschikbaar voor Google Workspace Business Starter, Standard en Plus; Enterprise Standard en Plus en Essentials Starter, Enterprise Essentials en Enterprise Essentials Plus.
3. Filteren en sorteren van Meet-hardware op productservicestatus
21 mei 2024
Beheerders kunnen Google Meet-hardwareapparaten voortaan filteren, sorteren en tonen op de productservicestatus van het apparaat. Zij kunnen hierdoor snel de apparaten zien die aan specifieke criteria voldoen.
Wanneer
Voor alle domeinen is de geleidelijke uitrol vanaf 21 mei 2024.
4. Beheerdersinstellingen van Google Drive overnemen naar andere versies van Google Workspace
17 mei 2024
Een aantal beheerdersinstellingen wordt meegenomen naar Google Workspace Cloud Identity Free, Cloud Identity Premium en Essentials Starter:
- Schakel Drive Offline uit
- Schakel add-ons uit
- Schakel SDK en Drive voor Desktop Back-up & Synchroniseren uit
- Instellingen voor delen, waaronder Trusted Domains.
Voor wie
Voor Google Workspace Business Starter, Business Standard, Business Plus, Essentials Starter, Enterprise Essentials, Enterprise Essentials Plus, Enterprise Standard, Enterprise Plus, Frontline Starter, Frontline Standard, Cloud Identity Free, Cloud Identity Premium.
Wanneer
Uitrol vanaf 20 mei 2024.
5. Recente gedeelde bestanden bekijken op de Google Drive-activiteitspagina
17 mei 2024
Op de activiteitenpagina van Google Drive kun je openstaande toegangsverzoeken, recente opmerkingen en goedkeuringen voor bestanden zien. Op deze pagina worden nu ook de recente bestandsshares getoond. Hiermee zie je wie een bestand heeft gedeeld en wanneer.
Wanneer
Wordt nu uitgerold naar Rapid Release-domeinen en Scheduled Release-domeinen.
6. Standaardoptie voor camera-framing
10 mei 2024
Je kunt nu standaardopties voor camera-framing configureren voor individuele hardwareapparaten (via ‘Apparaten en Google Meet-hardware | [Apparaatnaam] en Apparaatinstellingen en Standaard cameraframing’). Of je kunt de standaardoptie voor cameraframing voor meerdere apparaten tegelijk instellen.
Wanneer
Ondersteuning voor whiteboards en afstandsbedieningen wordt geleidelijk uitgerold vanaf 14 mei 2024. De beheercontrole wordt vanaf 21 mei 2024 geleidelijke uitgerold.
7. Informatie over breakoutruimtes in rapporten van Google Meet
9 mei 2024
In de aanwezigheidsrapporten van Google Meet is nu ook informatie over breakoutruimtes opgenomen. Als dit ingeschakeld is, worden de rapporten automatisch naar de gastheer van de vergadering verzonden. Aanwezigheidsrapporten voor breakoutruimtes staan op een eigen tabblad in het spreadsheet.
Voor wie
Voor Google Workspace Essentials, Business Plus en Enterprise Starter, Essentials, Standard en Plus.
Wanneer
Voor alle domeinen is de geleidelijke uitrol vanaf 9 mei 2024.
8. Betere meldingen over aflooptermijnen van hardware
8 mei 2024
Bij alle Google Meet-hardware zit ook een softwarelicentie. In de beheerdersconsole worden nu verbeterde meldingen getoond bij het opzeggen of verlopen van een abonnement op de hardware. Je ziet
- Een waarschuwingsbanner als het abonnement is verlopen
- Een waarschuwingsbanner als het abonnement is opgeschort
- Een melding op het apparaat. Deze meldingsinstelling staat standaard op ‘AAN’ en kan vanaf 29 mei 2024 getoond worden.
Deze meldingsinstelling kun je uitschakelen in de Beheerdersconsole te kiezen voor ‘Google Meet-hardware en -instellingen | Opschortingswaarschuwing op het apparaat | Voorkomen dat apparaten opschortingswaarschuwingen weergeven’. Er wordt dan gedurende een periode van drie dagen voorafgaand aan de opschorting van het abonnement geen waarschuwing op het apparaat getoond.
Wanneer
De geleidelijke uitrol is vanaf 15 mei 2024.
9. Mobiele apparaten blokkeren met Context Aware Access
2 mei 2024
Met Context Aware Access kunnen beheerders de toegang tot de gegevens in Google Workspace zeer strikt beperken: alleen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet, heb je toegang.
In het Helpcentrum vind je meer informatie over het aanmaken van de voorwaarden en wat er gedaan moet worden als regels overtreden worden. Een van die maatregelen die beheerders nu kunnen nemen, is het blokkeren van de gegevens in Google Workspace voor telefoons die niet voldoen aan de voorwaarden. Telefoons die bijvoorbeeld een verouderd besturingssysteem hebben, of toegang proberen te krijgen uit een niet-toegestaan land.
Wil je meer weten over Context Aware Access, of wil je hulp bij het implementeren van een strikter veiligheidsbeleid, neem dan contact op met de specialisten van Presis.
Wanneer
Blokkeren van de toegang tot Google Workspace-gegevens is per direct beschikbaar voor zowel Android als iOS. Het verzenden van een herstelbericht is per direct beschikbaar voor Android, en is vanaf 9 mei 2024 beschikbaar voor iOS.
Voor wie
Voor de Google Workspace-versies Enterprise Standard en Plus, Frontline Standard, Enterprise Essentials Plus en Cloud Identity Premium.
10. AppSheet Organizations voor gecentraliseerd teambeheer
2 mei 2024
Met het nieuwe AppSheet Organizations wordt het makkelijker om AppSheet-gebruikers te beheren. Beheerders van een AppSheet-organisatie kunnen op een centrale plek alle teams in de organisatie beheren en verantwoordelijkheden delegeren aan teambeheerders.
Met de tool kun je:
- wijzigingen aanbrengen waarvoor vroeger handmatige tussenkomst van het ondersteuningsteam nodig was
- beleid maken op organisatieniveau dat van toepassing is op alle teams, en beheren van individueel teambeleid
- nieuwe teams aanmaken met verschillende beheerders, gebruikers en beleid. Beheerders kunnen ook team-, root- of organisatiebeheerdersrollen van elke gebruiker toewijzen of verwijderen.
Voor wie
Voor Google Workspace-klanten met een domeingeverifieerde organisatie en AppSheet Enterprise Standard of AppSheet Enterprise Plus.
Wanneer
Deze tool is nu beschikbaar.
11. Import gegevens van Slack met behulp van CloudFuze
1 mei 2024
Vorige maand is de mogelijkheid geïntroduceerd om gegevens van andere berichtenplatforms te importeren met behulp van de Google Chat API. Nu kun je gegevens uit Slack in Google Chat importeren met een nieuwe migratieoplossing van CloudFuze. Hiermee kun je berichten en lidmaatschappen van Slack-kanalen naar chatruimtes verplaatsen, met behoud van de historische informatie, zodat je verder kunt gaan waar je gebleven was.
Hoe
Als je gebruikersgegevens van andere berichtenplatforms in Google Chat wilt importeren, bekijk dan de CloudFuze-website voor meer informatie over het behoud van gebruikersintegriteit, optimale cloudauthenticatie, migratiebeveiliging en meer.
Je hebt een aparte CloudFuze-licentie nodig om datamigraties mogelijk te maken.
Voor wie
Ontwikkelaars vinden in de ontwikkelaarsdocumentatie meer informatie over het ontwikkelen van Google Chat-apps voor het importeren van gebruikersgegevens, het verifiëren met de Chat API bij gebruik van ruimtes in de importmodus, en het importeren van bronnen met behulp van ruimtes in de importmodus.
Wanneer
Deze functionaliteit is nu voor iedereen beschikbaar
12. Meldingen over laadfouten van applicaties voor Google Meet-hardwareapparaten
1 mei 2024
Beheerders van alle Google Workspace-gebruikers met Google Meet-hardwareapparaten kunnen waarschuwingen ontvangen over de connectiviteit en randapparatuur en zo beter inzicht krijgen in het apparaatgebruik in de organisatie.
Wanneer
Voor domeinen met snelle en geplande release is de verlengde implementatie vanaf 25 april 2024 (de implementatie zal ongeveer zes weken duren).
13. Regels voor Data Protection beschikbaar voor Gmail in bèta
1 mei 2024
De regels voor gegevensbescherming die al beschikbaar zijn voor Google Chat en Google Drive, zijn nu ook beschikbaar in de bètafase voor Gmail. Deze regels helpen voorkomen dat persoonlijke of bedrijfseigen informatie in verkeerde handen terechtkomt.
Beheerders kunnen kiezen of alle inhoud (inclusief bijgevoegde bestanden en afbeeldingen), de hoofdtekst van de e-mail, e-mailheaders of onderwerpregels moeten worden gescand. Je kunt zoeken naar gevoelige tekstreeksen of vooraf gedefinieerde zoektermen selecteren.
Als een bericht een regel schendt, kun je als beheerder de volgende maatregelen instellen:
- het bericht blokkeren: de afzender ontvangt dan een melding over het mislukken van de bezorging en meer informatie over het beleid dat hij heeft overtreden
- het bericht in quarantaine plaatsen: het bericht moet vóór verzending worden beoordeeld en goedgekeurd door een beheerder. Als het bericht door een beheerder wordt afgewezen, kan de gebruiker hierover een melding ontvangen
- alleen audit: het bericht wordt afgeleverd, maar wordt in een logboek vastgelegd voor verdere analyse. Dit is handig om bijvoorbeeld de impact van regels te kunnen beoordelen voordat ze definitief worden ingevoerd.
Als je dit ingesteld hebt, ontvangen gebruikers een melding als een bericht informatie bevat die in strijd is met een DLP-regel.
Voor wie
Beschikbaar voor Enterprise Standaard, Enterprise Plus, Frontline Standard en Cloud Identity Premium-klanten. Er is geen extra aanmelding vereist om de functie te gebruiken.
Voordelen van DLP in Gmail:
- Uniforme gegevensbescherming in Gmail, Drive en Google Chat
- Geavanceerd detectiebeleid met keuze in vooraf gedefinieerde detectoren en aangepaste zoektermen voor de specifieke delen van een bericht (koptekst, onderwerp, hoofdtekst).
- Gedetailleerde configuratie van de doelgroepen op domein-, organisatie- en groepsniveau
- Verschillende niveaus voor beperking, zoals blokkeren van berichten of in quarantaine plaatsen
- Tools voor incidentbeheer en onderzoek zoals het Alert Center, Security Dashboard en Security Investigation Tool.
Ook in content-compliance kun je regels instellen om te voorkomen dat berichten met specifieke inhoud worden verzonden. Met DLP kun je als beheerder wel vooraf de impact van deze regels bekijken voordat ze breed worden geïmplementeerd.
In content-compliance kun je ook berichten met inhoud die overeenkomt met specifieke tekstreeksen of patronen naar een specifieke afdeling sturen, die het beste geschikt is om te bepalen of de inhoud schadelijk is.
Je kunt de regels configureren op domein-, OE- of groepsniveau in de beheerdersconsole ( Beveiliging en toegang en Gegevensbeheer en gegevensbescherming). Je kunt bestaande DLP-regels voor Drive en Chat aanpassen, zodat deze ook op Gmail van toepassing zijn.
Je kunt DLP-waarschuwingen bekijken in de Security Investigation Tool of het Security & Alert Center.
Opmerking: met DLP voor Gmail worden regels asynchroon gescand, wat betekent dat het bericht wordt geblokkeerd of in quarantaine wordt geplaatst nadat het de mailbox van de afzender heeft verlaten en voordat het naar de ontvanger wordt verzonden. Er wordt nog gewerkt aan de mogelijkheid om regels te scannen wanneer een gebruiker op ‘Verzenden’ klikt, en gebruikers op de hoogte te stellen van gevoelige inhoud voordat het bericht hun mailbox verlaat.
Wanneer
De verlengde uitrol is vanaf 26 april 2024.
14. Gemini-gegevens exporteren door gebruikers
1 mei 2024
Superbeheerders konden het al, maar nu kunnen gebruikers ook al hun Gemini-gegevens exporteren, inclusief aanwijzingen en Gemini’s reacties op die aanwijzingen als de beheerder dit toestaat.
Wanneer
De uitrol is voltooid voor Google Workspace-klanten met de Gemini Enterprise- en Gemini Business-add-on, evenals voor klanten die Gemini (gemini.google.com) hebben ingeschakeld voor hun gebruikers.
Meer informatie over het exporteren van Gemini-gegevens, het exporteren van alle gegevens van de organisatie en het exporteren van gegevens per organisatie-eenheid, groep of gebruiker, staat in het Helpcentrum.
15. iOS-apps nu ook in Google Mobile Device Management
1 mei 2024
Configuratie van mobiele apps was alleen beschikbaar voor beheerde Android-apparaten, maar kan nu ook voor iOS-apparaten. Meer informatie over het instellen van Chrome Browser Cloud Management voor iOS vind je in het Helpcentrum.
Voor wie
Voor gebruikers van de volgende Google Workspace-versies: Business Plus, Enterprise Essentials en Essentials Plus, Non-profitorganisaties, Frontline Starter en Standaard, en Cloud Identity Premium.
Wanneer
De verlengde uitrol is vanaf 1 mei 2024.
Ontwikkelaars
1. Agenda-API onderscheidt afspraken vanuit Gmail
30 mei 2024
De Agenda-API onderscheidt afspraken die zijn gemaakt vanuit Gmail. Evenementen uit Gmail die zijn gepland voor een toekomstige datum krijgen als type ‘fromGmail’ in plaats van ‘default’.
Als organisator geldt dan de e-mailontvanger in plaats van ‘unknownorganizer@calendar.google.com’.
Er komen nieuwe ‘fromGmail’-filters voor zowel Events.list als Events.watch. In Google Agenda-clients kunnen evenementen uit e-mail een link naar de originele e-mail tonen.
Let op: updates van gebeurtenissen met het type ‘fromGmail’ zijn tijdelijk beperkt tot de eigenschappen herinneringen, colorId, zichtbaarheid, status en extendedProperties.
Controleer of jouw code of filtert op eventType ‘default’; in dat geval worden er geen gebeurtenissen meer geretourneerd die uit e-mails zijn gehaald.
Wanneer
Voor alle domeinen is de uitrol vanaf 30 mei 2024,
2. Ruimtes in bulk beheren
23 mei 2024
Chat API via het Developer Preview Program heeft een aantal nieuwe functies, waardoor ruimtebeheer in bulk mogelijk wordt gemaakt namens beheerders. Deze functies zijn beschikbaar voor alle gebruikers die zijn ingeschreven voor het Developer Preview-programma.
Taken op het gebied van ruimtebeheer kunnen nu sneller en op grotere schaal uitgevoerd worden in de Chat API. Het gaat dan om:
- Ruimten controleren: opvragen van een lijst met informatie over ruimte-instellingen en metagegevens, zoals ledenaantallen en de mogelijkheid om externe gasten uit te nodigen. De lijst wordt geëxporteerd naar een CSV-bestand.
- Inactieve ruimtes bulksgewijs verwijderen: inactieve ruimtes, gebruikt voor tijdelijke projecten en initiatieven, kunnen makkelijk gedetecteerd en verwijderd worden.
- Onboarding en offboarding van gebruikers: automatisch gebruikers (nieuwe medewerkers) toevoegen aan ruimtes op basis van afdeling, rol, locatie en meer. Ook kunnen beheerders nu snel bekijken van welke ruimtes een gebruiker lid is, en hem/haar uit de ruimte verwijderen wanneer ze de organisatie verlaten of van rol veranderen.
- Externe leden controleren: beheerders kunnen een lidmaatschapsaudit uitvoeren voor een specifieke gebruiker of groep gebruikers door een lijst met alle leden van de ruimte te genereren. Gecombineerd met een zoekopdracht naar de People API, identificeert dit externe leden van een ruimte.
In de toekomst komt er meer functionaliteit beschikbaar voor het beheren van ruimtes.
Voor deelnemers aan de Google Workspace Developer Preview, is deze functies standaard. Anders kun je toegang aanvragen.
Wanneer
Deze functies zijn nu beschikbaar via het Google Workspace Developer Preview-programma.
3. Aanpasbaar tabblad Home voor Google Chat-apps
1 mei 2024
Google Workspace-ontwikkelaars voor alle Google Workspace-klanten kunnen nu het nieuwe tabblad ‘App Home’ voor Google Chat-apps aanmaken (‘App Home’). Hierop kunnen gebruikersspecifieke dashboards, een lijst met open items en taken, en meer getoond worden.