E-mailmarketing is en blijft hot. Sterker nog, als ik naar mijn eigen mailbox kijk wordt het steeds hotter! Natuurlijk versturen wij zelf ook nieuwsbrieven naar onze relaties en maken wij er al jaren een studie van hoe je dat zo goed en effectief mogelijk doet. Hier een paar tips uit de praktijk die je kunnen helpen een goede nieuwsbrief te verzenden:
1. Zorg voor een pakkende titel
De titel van je nieuwsbrief moet de ontvanger ertoe bewegen de nieuwsbrief ook daadwerkelijk te gaan lezen. Zorg er dus voor dat er een voordeel voor de ontvanger in zit of dat je titel nieuwsgierig maakt. Neem er de tijd voor, ik heb nieuwsbrieven verzonden waarbij ik langer gedaan heb over het bedenken van de titel dan over het maken van de nieuwsbrief zelf.
2. Gebruik “lees verder” links
Schrijf voor je nieuwsbrief korte prikkelende teksten die uitnodigen tot verder lezen op je website. Gebruik hiervoor een “lees verder” link die je gemaakt hebt met een URL shortener, bijvoorbeeld goo.gl, zodat je kunt meten hoe vaak er op een bepaalde link geklikt is.
3. Plaats afbeeldingen
Voor een goede nieuwbrief geldt dat deze er verzorgd moet uitzien om een professionele indruk te maken. De vormgeving is dus belangrijk en vraagt aandacht. Onderdeel van de vormgeving is het plaatsen van afbeeldingen die je berichten ondersteunen. Besteed af en toe wat tijd aan het maken of vinden van krachtige afbeeldingen.
4. Een goede nieuwsbrief bevat een “call to action”
Dat de ontvangers je nieuwsbrief lezen is natuurlijk fijn, maar je verwacht vast meer van ze. Een reactie, een aanschaf in je webshop of een informatie aanvraag bijvoorbeeld. Zorg dat je in elke nieuwsbrief ergens een “call to action” opneemt.
5. Kies actuele onderwerpen
Informatie over actuele onderwerpen blijken het beste te werken. Dat kan bijvoorbeeld een nieuw product zijn, een actuele ontwikkeling op je vakgebied of nieuws uit je bedrijf. Iets dat bij jou leeft, leeft vaak ook bij je relaties.
6. Houd je aan de regels
Word geen stalker en mail je relaties alleen maar als ze daar zelf om gevraagd hebben. En blijf netjes, geef de ontvanger ook een goed vindbare en makkelijke uitschrijf mogelijkheid.
7. Een goede nieuwsbrief bevat contactgegevens en social media buttons
Zorg dat de ontvanger van je nieuwsbrief je makkelijk kan vinden. Een goede nieuwsbrief vermeldt je contactgegevens een duidelijke verwijzing naar je website. En vergeet vooral de social media buttons niet, die plaats je natuurlijk waar het maar kan om mensen naar je bedrijfspagina’s te lokken.
8. Test je nieuwsbrief
Een hele belangrijke die nogal eens vergeten wordt: test je nieuwsbrief voor je hem naar honderden of duizenden ontvangers verzendt. Een goede nieuwsbrief heeft werkende links en ziet er evenwichtig uit zonder spelfouten. Stuur je nieuwsbrief dus eerst even naar je eigen mailbox en test, dat kan een hoop gelazer schelen.
9. Wat is het beste moment voor verzending?
Bedenk je eerst wat een geschikt moment is, voor je enthousiast op verzenden drukt. Verplaats je in je doelgroep en vraag je af wanneer jouw klant het meest in de stemming zal zijn om je nieuwsbrief te lezen en door te klikken naar je website. Je verzend moment kan precies het verschil betekenen tussen wegklikken en doorklikken.
10. Kies het nieuwsbrief pakket dat het beste bij je past
Er zijn tools voor het verzenden van online nieuwsbrieven in soorten en maten, kies degene die het beste bij je past. Wij gebruiken onze eigen Nieuwsbrief Compleet omdat we daarmee snel en eenvoudig een goede nieuwsbrief kunnen maken en verzenden.