Skip to main content

Wat is er nieuw in Google Workspace: de updates van augustus 2024

Google Workspace wordt continu verbeterd en uitgebreid. Om je te helpen bij te blijven, geven wij een beknopt overzicht van de updates die in augustus doorgevoerd zijn, per app of per onderdeel, gevolgd door een uitgebreidere beschrijving onderaan deze pagina. 

 

Google Workspace algemeen

  1. Business Starter-klanten kunnen binnenkort Gedeelde Drives gebruiken
    Het opslagmodel voor de Business Starter-versie van Google Workspace verandert per half september: van opslag per gebruiker naar Gedeelde Drives. Gebruikers kunnen dan gedeelde Drives maken, en leden, bestanden en mappen toevoegen. Bepaalde beheer- en beveiligingsmaatregelen maken geen deel uit van de basisversie van gedeelde Drives voor Business Starter.
  2. E-mail sturen over gedeelde bestanden
    Als je een bestand, document of spreadsheet gedeeld hebt, kun je nu een ​​e-mail sturen naar iedereen met wie het bestand gedeeld is. Handig als er onlangs wijzigingen in de inhoud zijn aangebracht of als je een vraag aan de groep wilt stellen. 

 

Gemini

  1. Gemini aanpassen aan je specifieke behoeften met Gems
    Gems zijn op maat gemaakte AI-experts die je zelf kunt bouwen voor specifieke onderwerpen, taken en workflows. Gems onthouden instructies, zodat je herhaal-aanwijzingen tot een minimum kunt beperken. Vooraf gemaakte Gems, zoals een redacteur, code-schrijver en coach, kun je als sjabloon gebruiken.
  2. Uploaden documenten naar Gemini
    Je kunt nu verschillende soorten bestanden vanuit Google Drive of vanaf je computer uploaden naar Gemini (gemini.google.com). Gemini kan deze bestanden vervolgens analyseren, verbeteren of samenvatten. Ook kan het trends herkennen, inzichten opdoen en aanbevelingen geven voor het verbeteren van de inhoud en de structuur. 
  3. Gemini SOC-goedgekeurd
    Gemini is goedgekeurd voor SOC (Service Organisation Controls Report). Dat houdt in dat het onderdeel kan uitmaken van een systeem van strikte procedures voor onder andere informatiebeveiliging en privacybeveiliging. 

 

Gmail

  1. Een nieuwe manier om je inbox te doorzoeken op Android-apparaten
    Met Gemini Q&A in het zijpaneel van Gmail, kun je nu niet alleen reacties op e-mailthreads samenvatten en voorstellen, maar ook op internet vragen stellen en specifieke informatie vinden uit e-mails of (in de toekomst) uit Google Drive-bestanden. 
  2. Sneller beantwoorden van e-mails op Android-apparaten
    Op Android-apparaten kun je nu e-mails direct vanuit de ontvangen e-mail beantwoorden, zonder dat je een nieuw scherm hoeft te openen. Voor langere, formelere reacties kun je het tekstvak uitbreiden om meer opmaakopties te krijgen.
  3. Sneller verfijnen van e-mails in ‘Help mij schrijven’
    Gmail heeft een nieuwe optie die e-mailconcepten op internet en mobiele apparaten sneller verfijnt. Als het concept meer dan 12 woorden bevat, verschijnt de snelkoppeling “Mijn concept verfijnen” waarmee je onder meer de losse aantekeningen naar een volledig concept kunt omzetten of de tekst kunt verfijnen of formaliseren.

 

Google Drive

  1. Gescande bestanden opslaan als .JPEG
    In de Google Drive Android-app kun je scans maken en als PDF’s opslaan op je mobiele Android-apparaat. Vanaf nu kun je kiezen of je de gescande bestanden wilt opslaan als PDF of als JPEG. 

 

Google Documenten

  1. Smartchips door derden zijn nu beschikbaar
    Je kunt nu smartchips, taken of stroomdiagrammen van externe partners, zoals Lucidspark, Lucidchart en Zoho Projects, toevoegen en bewerken in je documenten. Hiermee kun je bijvoorbeeld de actuele status van een project rechtstreeks in Google Documenten zetten. 

 

Google Spreadsheets

  1. Bekijken en structureren van Google Form-gegevens als een tabel
    Je kunt nu gegevens uit Google Formulieren gemakkelijker bekijken en structureren in Spreadsheets. Als je begint met een nieuw werkblad met Formuliergegevens, opent Spreadsheets de gegevens automatisch als tabel, met de juiste opmaak en structuur. 
  2. Intelligente suggesties voor tabelconversie
    Je kunt nu gegevens geautomatiseerd omzetten in een goed opgemaakte tabel. Als je klikt op een betekenisvol gegevensbereik, toont Spreadsheets de suggestie ‘Converteren naar tabel’. Je ziet dan een voorbeeld van de suggestie en kunt dat bereik vervolgens met één klik omzetten in een tabel.
  3. Makkelijker gebruiken van tabellen
    In tabellen kun je nu: rijen en kolommen toevoegen met een druk op een knop aan de rand van een tabel; automatisch kolomtypen instellen bij het converteren van een bereik naar een tabel; waarden slepen om de cellen automatisch in te vullen, en spaties in tabelnamen gebruiken. 

 

Google Chat

  1. Automatiseren van workflows met IFTTT- en UKG Flow-integraties 
    Je kunt Chat nu automatiseren met meer dan 1000 productiviteitsapps, dankzij de integraties met IFTTT en UKG Flow. Je kunt nu bijvoorbeeld workflows instellen, zoals het sturen van een introductie-e-mail naar een nieuw lid van de ruimte of het automatisch plaatsen van X- en Facebook-vermeldingen.

 

Google Meet

  1. Geconsolideerde e-mail voor alle gestarte acties
    De verschillende e-mails die Meet verzendt bij het starten van een actie (zoals opnemen van de vergadering, Gemini-notities maken met ‘Maak aantekeningen voor mij’ en livestreams), worden nu één e-mail samengevoegd. 
  2. ‘Maak aantekeningen voor mij’ is nu beschikbaar in het Engels
    Het maken van een vergaderverslag kan nu heel gemakkelijk met ‘maak aantekeningen voor mij’ in Gemini. Deze functie maakt automatisch vergadernotities, brengt laatkomers op de hoogte met een “samenvatting tot nu toe” en stuurt na de vergadering een e-mail met een link naar de samenvatting. 
  3. Automatisch openen  van Picture-in-picture bij het switchen tussen tabbladen
    Bij het switchen tussen tabbladen tijdens een vergadering wordt nu de Picture-in-picture-modus automatisch geactiveerd om te voorkomen dat je je videoscherm kwijtraakt. Je blijft dus tijdens de vergadering zichtbaar en toegankelijk als je van tabblad wisselt om aantekeningen te maken of documenten moet bekijken.
  4. Nieuwe hostbediening voor add-ons
    Hosts en co-hosts van vergaderingen kunnen de toegang tot add-ons tijdens vergaderingen controleren. Zij kunnen ervoor kiezen dat alle deelnemers aan de vergadering een add-on kunnen starten, of dat alleen de hosts dit kunnen doen. 
  5. Livestreaming met ultralage latentie tot 100.000 kijkers
    Live-gestreamde meetings met ultralage latentie kunnen nu maximaal 100.000 kijkers aan. Deze mogelijkheid voor meetings met een lager bandbreedteverbruik geldt voor bepaalde Google Workspace-versies, en er kunnen niet meer dan 25.000 kijkers tegelijk op één regionaal datacenter aangesloten zijn.
  6. Google Meet op Android nu beschikbaar voor Logitech Rally Bar Huddle
    Google Meet op Android wordt nu officieel ondersteund op Logitech’s Rally Bar Huddle. Dit apparaat voor video en audio is zeer geschikt voor kleine samenwerkingsruimtes en huddle-ruimtes. 
  7. Filteren van Meet-hardware
    Je kunt je Meet-hardware nu filteren, om de apparaten te zien die aan specifieke criteria voldoen.
  8. Nieuwe beheerdersinstelling voor “Maak aantekeningen voor mij”
    Binnenkort wordt de functie “Maak aantekeningen voor mij” in Google Meet uitgerold. Beheerders kunnen de toegang tot deze nieuwe functie nu al configureren met een nieuwe instelling.
  9. Co-annotators nu ook op mobiele apparaten 
    Android-gebruikers kunnen nu ook co-annotators aanstellen om inhoud te markeren of andere aantekeningen te maken over de gepresenteerde inhoud.

 

Beheerders

  1. Goedkeuring door meerdere partijen uitgebreid naar domeinbrede delegatieacties
    Als er twee of meer hoofdbeheerdersaccounts zijn, kun je aangeven dat een ingrijpende beheerdersactie door meerdere partijen goedgekeurd moet worden. Deze goedkeuring kan nu ook voor domeinbrede delegaties ingesteld worden.
  2. Alle agenda-interoperabiliteitsinstellingen nu in de beheerdersconsole
    De instellingen voor interoperabiliteit (waarmee Agenda-gebruikers de beschikbaarheid van collega’s kunnen zien die Outlook/Exchange gebruiken en omgekeerd), worden allemaal ondergebracht op één plaats in de beheerdersconsole. Voorheen stonden ze op twee plaatsen. 
  3. Hardwarelogboeken van Meet in de beveiligingsonderzoekstool en BigQuery
    De logboeken met hardwaregebeurtenissen zijn nu beschikbaar in de tool voor beveiligingsonderzoek en in BigQuery. Google Workspace-klanten moeten dan wel beschikken over actieve Google Meet-hardwarelicentie(s) en over de juiste rechten.
  4. In open bèta: apps van derden configureren met geselecteerde API-scopes
    Beheerders kunnen nu bepalen welke toegang apps hebben tot de Google-gegevens van hun organisatie wanneer gebruikers inloggen bij apps van derden met de optie ‘Inloggen met Google’ (eenmalige aanmelding) of OAuth gebruiken om hun gegevens met die apps te delen.
  5. Meer controle over gebruikers van Apps Script
    In de beheerdersconsole kun je nu aangeven wie toegang heeft tot Google Apps Script-scripts en deze kan uitvoeren. Gebruikers voor wie Apps Script is ingeschakeld, kunnen Apps Script gebruiken om scripts te maken, te bewerken en uit te voeren.

 

Uitgebreide beschrijving van de updates

 

Op deze pagina

 

 

Google Workspace algemeen

1. Business Starter-klanten hebben binnenkort toegang tot gedeelde Drives

26 augustus 2024

Het opslagmodel voor de Business Starter-versie van Google Workspace is veranderd: van opslag per gebruiker naar Gedeelde Drives. Vanaf half september krijgen organisaties die Business Starter gebruiken officieel toegang tot Gedeelde Drives, zodat gebruikers dan gedeelde Drives kunnen maken en leden, bestanden en mappen toevoegen, net als in de andere Workspace-versies. Dit betekent dus ook dat je vanaf die datum ‘opslag-meldingen’ van je Google Drive kunt gaan krijgen.

Houd er wel rekening mee dat bepaalde beheer- en beveiligingsmaatregelen (zoals de mogelijkheid om de toegang tot de items in een Gedeelde Drive te beheren) niet zijn opgenomen in de basisversie van gedeelde Drives voor Business Starter.

Hoe

Wanneer Gedeelde Drives beschikbaar zijn voor Business Starter, kunnen beheerders de beheerdersconsole gebruiken om:

  • Leden toe te voegen en te verwijderen
  • Het toegangsniveau van leden te wijzigen
  • Het extern verplaatsen van inhoud te beperken.

De volgende functies zijn niet beschikbaar voor Gedeelde Drives in Business Starter:

  • Beheerders kunnen geen standaardinstellingen vastleggen
  • Business Starter-gebruikers kunnen instellingen niet wijzigen.

Als je meer opslagruimte nodig hebt voor je organisatie, kun je extra opslagruimte aanschaffen of je Google Workspace-versie upgraden naar een abonnement met meer opslagruimte.

Wanneer

De beheerdersinstelling wordt vanaf 26 augustus 2024 uitgerold. Gedeelde Drives zijn vanaf 23 september 2024 standaard ingeschakeld. 

 

2. E-mails sturen over gedeelde bestanden 

23 augustus 2024

Als je een bestand, document of spreadsheet gedeeld hebt met iemand, ontvangt die persoon een mail. Als je bestandseigenaar of redacteur bent, kun je nu ook via het deeldialoogvenster in Workspace-apps een ​​e-mail sturen naar iedereen met wie het document gedeeld is. Handig als er onlangs wijzigingen in de inhoud zijn aangebracht of als je een vraag aan de groep wilt stellen. 

Beschikbaar voor alle Google Workspace-gebruikers.

Hoe

  1. Klik op de knop [Delen] en klik daarna op het envelop-pictogram ‘Mensen met toegang tot dit bestand e-mailen’. Alle mensen met toegang tot het bestand worden nu geselecteerd voor een e-mailtje met als onderwerp de naam van het bestand
  2. Deselecteer eventueel de personen die geen e-mail mogen ontvangen en voeg de tekst van het e-mailbericht toe.
  3. Je kunt ook een berichtje naar één enkele persoon sturen door die persoon aan te klikken en dan op het envelop-symbooltje in het Contacten-venstertje te kliken.

Wanneer

Voor geplande release-domeinen is de uitrol vanaf 26 augustus 2024.

 

Gemini

1. Gemini aanpassen aan je specifieke behoeften met Gems

28 augustus 2024

Gems zijn op maat gemaakte AI-experts die je zelf kunt bouwen voor specifieke onderwerpen, taken en workflows. Gems onthouden instructies, zodat je herhaal-aanwijzingen tot een minimum kunt beperken. Vooraf gemaakte Gems, zoals een redacteur, code-schrijver en coach, kun je als sjabloon gebruiken.

Gems zijn beschikbaar voor Google Workspace-klanten met een Gemini Business- of Gemini  Enterprise-add-on.

Met Gems kun je bijvoorbeeld:

  • gerichte feedback verzamelen over nieuwe producten of diensten.
  • Suggesties over teksten verwerken, zodat deze accuraat en consistent zijn met je merk en toon.
  • Marketingmateriaal genereren (e-mails, sociale media, etc.) dat voldoet aan stijlrichtlijnen en lengte, vanuit één enkele campagnebriefing.
  • Op de hoogte blijven van de nieuwste trends in de sector en nieuws dat je interesseert met samenvattingen van relevante artikelen, blogs en nieuwsbrieven.
  • Een game maken van je lesplannen of een brainstorm aanmaken over creatieve leerervaringen om de betrokkenheid van leerlingen te vergroten.

Gems zijn in de meeste talen beschikbaar in Gemini (gemini.google.com) voor abonnees van de Gemini for Workspace-add-ons Gemini Enterprise en Gemini Business. Gems zijn niet beschikbaar voor Google Workspace-gebruikers die Gemini gebruiken als aanvullende Google-service.

 

2. Uploaden documenten naar Gemini 

27 augustus 2024

Je kunt nu verschillende soorten bestanden vanuit Google Drive of vanaf je computer uploaden naar Gemini (gemini.google.com). Gemini kan deze bestanden vervolgens analyseren, verbeteren of samenvatten. Ook kan het trends herkennen, inzichten opdoen en aanbevelingen geven voor het verbeteren van de inhoud en de structuur van documenten. 

Het gaat om de volgende soorten bestanden:

  • Document- en tekstbestanden, zoals TXT, DOC, DOCX, PDF, RTF, DOT, DOTX, HWP, HWPX en Google Docs
  • Gegevensbestanden, zoals XLS, XLSX, CSV, TSV en Google Spreadsheets.

Aanvullende opmerkingen

  • Beschikbaar voor Google Workspace-klanten met Gemini Business en Gemini Enterprise
  • Context-Aware Access (CAA) voor bestanden die zijn geüpload vanuit Google Drive wordt nu nog niet ondersteund. Context-Aware Access geeft controle over de apps waartoe een gebruiker toegang heeft op basis van zijn context, bijvoorbeeld of zijn apparaat voldoet aan het IT-beleid. 
  • Bij het uploaden van bestanden vanuit Google Drive zijn de instellingen voor toegangscontrole voor bestanden in Drive van toepassing, wat betekent dat gebruikers alleen bestanden kunnen uploaden waarvan zij de eigenaar zijn of die met hen zijn gedeeld.
  • Bestanden uploaden is niet beschikbaar voor Google Workspace-gebruikers die Gemini gebruiken als aanvullende Google-service.
  • De Servicevoorwaarden van Google Workspace zijn van toepassing: chats en geüploade bestanden worden niet bekeken door mensen of anderszins gebruikt om generatieve AI-modellen te verbeteren.

Wanneer

Voor alle domeinen is de volledige uitrol vanaf 27 augustus 2024.

 

3. Gemini SOC-goedgekeurd 

16 augustus 2024

Gemini is goedgekeurd voor SOC  (Service Organisation Controls Report). Dat houdt in dat het onderdeel kan uitmaken van een systeem van strikte procedures voor onder andere informatiebeveiliging en privacybeveiliging. 

Beschikbaar voor Gemini Business en Enterprise.

 

Gmail

1. Een nieuwe manier om je inbox te doorzoeken met Gemini op Android-apparaten

29 augustus 2024

Met Gemini Q&A in het zijpaneel van Gmail, kun je nu niet alleen reacties op e-mailthreads samenvatten en voorstellen, maar ook op internet vragen stellen en specifieke informatie vinden uit e-mails of (in de toekomst) uit Google Drive-bestanden. Je kunt Gemini bijvoorbeeld vragen om in de inbox te zoeken naar zaken als ‘Wat was het inkoopordernummer van mijn bureau?’, ‘Hoeveel heeft het bedrijf uitgegeven aan het laatste marketingevenement?’ of ‘Houd me op de hoogte van de e-mails over kwartaalplanning.” Ook kun je ongelezen berichten laten zien, of alle e-mails over een bepaald onderwerp in je inbox samenvatten.

Deze Gmail Vraag-en-Antwoord-functie wordt nu uitgerold op Android-apparaten en binnenkort ook naar iOS. 

Beschikbaar voor Google Workspace-klanten met de add-ons Gemini Business, Gemini Enterprise en Google One AI Premium.

Hoe

Om toegang te krijgen tot Gmail Q&A op Android moeten gebruikers slimme functies en personalisatie hebben ingeschakeld. Beheerders kunnen de standaard personalisatie-instelling voor hun gebruikers inschakelen in de beheerdersconsole.

Eindgebruikers openen Gemini in de Gmail-app door op de zwarte Gemini-ster rechtsboven in de app te klikken, of via een “vat deze e-mail samen”-chip. 

Nu heeft Gmail Q&A alleen nog toegang tot je inbox. In de toekomst zal het ook informatie uit Drive kunnen halen. 

Wanneer

Voor alle domeinen is de geleidelijke uitrol vanaf 29 augustus 2024.

 

2. Sneller beantwoorden van e-mails op Android-apparaten

26 augustus 2024

Op Android-apparaten kun je nu e-mails direct beantwoorden, zonder dat je een nieuw scherm hoeft te openen. Hierdoor kun je gemakkelijker verwijzen naar de e-mail waarop je antwoordt. Deze nieuwe optie is het geschiktst voor snelle reacties; voor langere, formelere reacties kun je het tekstvak uitbreiden om meer opmaakopties te krijgen.

Deze functie komt later dit jaar beschikbaar voor iOS-apparaten.

Hoe

Eindgebruikers: gebruik de Gmail-app op uw Android-apparaat, open een e-mail en klik in het tekstvak onderaan, typ het antwoord en tik op het verzendpictogram. Door op het pictogram ‘Uitbreiden naar volledig scherm’ te klikken, schakel je over naar de opstelweergave op volledig scherm. 

Wanneer

Voor alle domeinen en persoonlijke Google-accounts is de uitrol vanaf 26 augustus 2024.

 

3. Sneller verfijnen van e-mails in ‘Help mij schrijven’

20 augustus 2024

De ‘Help mij schrijven’-functie in Gmail heeft een nieuwe optie die e-mailconcepten op internet en mobiele apparaten sneller verfijnt. Als een e-mailconcept meer dan 12 woorden bevat, verschijnt de snelkoppeling “Mijn concept verfijnen” onder de e-mail, met de opties ‘Verfijnen, Formaliseren, Uitwerken, Verkorten van concept, of Schrijf een nieuw concept’.

Gemini maakt van losse aantekeningen een volledig concept, dat je met één klik kunt beoordelen.

Wanneer een e-mailconcept nog leeg is, verschijnt op mobiel de snelkoppeling ‘Help mij schrijven’.

 

Deze functie is standaard ingeschakeld en kan niet door de gebruiker worden uitgeschakeld. Beschikbaar voor Google Workspace-klanten met Gemini Business en Enterprise-add-on en Google One AI Premium.

 

Google Drive

1. Gescande bestanden opslaan als .JPEG

16 augustus 2024

In de Google Drive Android-app kun je scans maken en opslaan. Je kunt de scans opslaan als PDF’s op je mobiele Android-apparaat met behulp van de Google Drive-app. Vanaf nu kun je kiezen of je de gescande bestanden wilt opslaan als PDF of als JPEG. 

 

Google Documenten

1. Smartchips door derden zijn nu beschikbaar

22 augustus 2024

Je kunt nu smartchips, taken of stroomdiagrammen van externe partners, zoals Lucidspark, Lucidchart en Zoho Projects, toevoegen en bewerken in je documenten.

Met smartchips kun je rijke gegevens, bijvoorbeeld de actuele status van een project, uit apps rechtstreeks naar Google Documenten halen. 

Om smartchips van derden te kunnen gebruiken, moet je eerst de add-on van een partner installeren via de Google Workspace Marketplace. Daarna kun je zoeken naar het items dat je wilt invoegen via het @-menu in Documenten. Vervolgens verschijnt er een aanmaakformulier met tekstinvoervelden die relevant zijn voor het type bron dat je hebt geselecteerd. Je kunt met de muis over de smartchip bewegen om een voorbeeld van de inhoud te zien.

Later dit jaar gaan andere externe partners, zoals Jira & Confluence (projectmanagement en content collaboration), hun smartchips en bronnen toevoegen aan de Google Workspace Marketplace.

Hoe

Beheerders: je kunt alleen een smartchip van derden gebruiken als een ontwikkelaar deze voor die toepassing heeft ingeschakeld. De add-on voor die applicatie moet geïnstalleerd zijn, of moet op de toelatingslijst staan om ervoor te zorgen dat eindgebruikers toegang hebben tot de add-on. 

Eindgebruikers moeten de apps van Lucidspark, Lucidchart of Zoho Projects installeren via Marketplace.

Beschikbaar voor alle Google Workspace-klanten.

 

Google Spreadsheets

1. Bekijken en structureren van Google Form-gegevens als een tabel

15 augustus 2024

Met deze nieuwe functie kun je gegevens uit Google Formulieren gemakkelijker bekijken en structureren in Spreadsheets. 

Als je begint met een nieuw werkblad met Formuliergegevens, opent Spreadsheets de gegevens automatisch als tabel, waardoor de gegevens de juiste opmaak en structuur krijgen. 

Als je een bestaand werkblad opent dat is gekoppeld aan een formulier, vindt er geen verandering plaats en moet je de gegevens naar een tabel converteren door het gegevensbereik te selecteren en naar ‘Opmaak | Converteren naar tabel’ te gaan.

Wanneer

Voor Rapid Release-domeinen is de verlengde uitrol vanaf 15 augustus 2024. Voor Geplande releasedomeinen is dit vanaf 5 september 2024.

 

2. Intelligente suggesties voor tabelconversie

3 augustus 2024

Er is nu een nieuwe geautomatiseerde manier om gegevens om te zetten in een goed opgemaakte tabel. Als je klikt op een betekenisvol gegevensbereik, toont Spreadsheets de suggestie ‘Converteren naar tabel’. Je ziet dan een voorbeeld van de suggestie en kunt dat bereik vervolgens met één klik omzetten in een tabel.

Met deze nieuwe functionaliteit wordt het makkelijker gegevens te ordenen, en verminder je het aantal handelingen dat nodig is om gegevens in Spreadsheets op te maken, in te voeren en bij te werken.

Deze functie is standaard ingeschakeld en kan worden uitgeschakeld via ‘Extra | Bedieningselementen voor suggestie’ en het vinkje bij de optie ‘Tabelsuggesties aanzetten’ weg te halen.

Als je deze automatische optie uitzet, kun je gegevens altijd nog handmatig naar een tabel converteren door een gegevensbereik te selecteren en naar ‘Opmaak | Converteren naar tabel’ te gaan.

Wanneer

Voor Rapid Release-domeinen is de verlengde uitrol vanaf 13 augustus 2024. Voor Geplande releasedomeinen is dit vanaf 4 september 2024.

 

3. Makkelijker gebruiken van tabellen

3 augustus 2024

Er zijn wat verbeteringen doorgevoerd in het gebruik van tabellen in Spreadsheets. Je kunt nu:

  • Rijen (waar dan ook in een tabel) en kolommen (rechts van een tabel) toevoegen met een druk op een knop aan de rand van een tabel
  • Automatisch kolomtypen instellen bij het converteren van een bereik naar een tabel
  • Waarden naar beneden of naar de andere kant slepen om de cellen automatisch in te vullen, waardoor de tabel automatisch wordt uitgevouwen
  • Spaties in tabelnamen gebruiken, wat betekent dat je nu de tabenaam “Lijst projecten” kunt gebruiken in plaats van “Lijst_projecten”.

Uitrol is vanaf 3 augustus 2024. 

 

Google Chat

1. Automatiseren van workflows met IFTTT- en UKG Flow-integraties

26 augustus 2024

Dankzij de integraties met IFTTT en UKG Flow kun je Chat nu automatiseren met meer dan 1000 van de populairste productiviteitsapps van dit moment, zonder Chat te verlaten. Je kunt nu bijvoorbeeld workflows instellen, zoals het sturen van een introductie-e-mail naar een klant die als nieuw lid aan een ruimte is toegevoegd, of het sturen van een bericht naar een ruimte wanneer een nieuw bestand wordt toegevoegd aan een Google Drive- of Dropbox-map. Ook kunnen nieuwe Discord-, X- en Facebook-vermeldingen of -tags automatisch in een ruimte worden geplaatst. 

Met behulp van de UKG Flow-app kun je algemene UKG-taken uitvoeren, zoals die zijn opgenomen in de tijdregistratie- en planningsfunctionaliteiten van UKG Pro WFM.

Voor UKG Flow moeten beheerders de app namens hun gebruikers installeren. Daarna kun je UKG Flow gratis gebruiken in Google Chat. De chatintegratie van IFTTT kan direct gebruikt worden.

Deze integratie is beschikbaar voor alle Google Workspace-klanten, Workspace Individual-abonnees en gebruikers met persoonlijke Google-accounts.

 

Google Meet

1. Geconsolideerde e-mail voor alle gestarte acties 

28 augustus 2024

De verschillende e-mails die Meet verzendt voor een actie die wordt gestart (zoals opnemen van de vergadering, Gemini-notities maken met ‘Maak aantekeningen voor mij’ en livestreams), worden nu één e-mail samengevoegd. Dit helpt het aantal mails in je inbox te beperken. Je ontvangt deze geconsolideerde e-mails automatisch.

Beschikbaar voor alle Google Workspace-klanten. Houd er wel rekening mee dat je Google Workspace-versie bepaalt welke functies beschikbaar zijn. Zo is voor ‘Maak notities voor mij’ een van de volgende Gemini voor Google Workspace-add-ons nodig: Gemini Business of AI Meetings & Messaging.

 

2. ‘Maak aantekeningen voor mij’ is nu beschikbaar

28 augustus 2024

Het maken van een vergaderverslag kan nu heel gemakkelijk met ‘maak aantekeningen voor mij’. Deze functie:

  • Maakt automatisch vergadernotities in Google Documenten en slaat deze op in de Google Drive van de eigenaar van de vergadering.
  • Brengt je op de hoogte als je later deelneemt aan de vergadering met een “samenvatting tot nu toe”.
  • Stuurt na de vergadering een e-mail met een link naar de samenvatting. Deze e-mail gaat naar de organisator van de vergadering en naar degene die de functie heeft ingeschakeld.

Als je ook opnamen en transcripties inschakelt voor de vergadering, worden deze in het vergaderverslag gekoppeld.

Bij het opslaan van vergaderverslagen in de Drive-map van de eigenaar van de vergadering en volgen het Meet-bewaarbeleid dat uw organisatie heeft geconfigureerd.

Deze functie is beschikbaar voor Google Workspace-klanten met de add-ons Gemini Enterprise en AI Meetings & Messaging. 

Deze functie staat standaard ‘aan’ en kan worden geconfigureerd op OU- en Groepsniveau. 

Eindgebruikers kunnen deze functie ook vooraf inschakelen via de Agenda-uitnodiging. 

Als je gebruik wilt maken van Gemini voor Google Workspace kun je snel aan de slag met een kosteloze proefperiode.

Wanneer

Voor alle domeinen is de geleidelijke uitrol vanaf 27 augustus 2024, met de verwachte voltooiing op 10 september 2024.

 

3. Automatisch openen  van Picture-in-picture bij het switchen tussen tabbladen

26 augustus 2024

Bij het switchen tussen tabbladen kon je de Picture-in-Picture-functie van Google Meet gebruiken om te voorkomen dat je je videoscherm kwijtraakte. Deze Picture-in-picture-modus wordt nu automatisch geactiveerd als je tijdens een vergadering van tabblad wisselt. Voorheen moest je deze functie handmatig inschakelen tijdens een vergadering. Je blijft nu dus tijdens de vergadering zichtbaar en toegankelijk als je van tabblad moet wisselen om aantekeningen te maken of documenten moet bekijken. 

Picture-in-Picture is alleen beschikbaar als je Google Chrome gebruikt op een computer.

Je kunt deze functie uitschakelen in de Google Chrome-instellingen. Klik op het pictogram ‘Site-informatie bekijken’ in de URL-balk van Chrome zet ‘Automatisch beeld-in-beeld’ uit.

Beschikbaar voor alle Google Workspace-gebruikers en gebruikers met persoonlijke Google-accounts.

Wanneer

Voor Rapid Release-domeinen is de uitrol vanaf 26 augustus 2024. Voor Geplande releasedomeinen is dit vanaf 10 september 2024.

 

4. Nieuwe hostbediening voor add-ons

23 augustus 2024

Hosts en co-hosts van vergaderingen kunnen de toegang tot add-ons tijdens vergaderingen controleren zoals zij dat nodig achten. Deze instelling staat standaard ‘aan’, wat betekent dat alle deelnemers aan de vergadering een aanvullende activiteit kunnen starten. Wanneer de instelling uitgeschakeld is, kunnen alleen de hosts add-ons starten en deelnemers aan de vergadering vragen om deel te nemen aan de add-on-activiteit. 

Hoe

Om deze instelling te configureren, ga je rechts onderin het scherm naar ‘Hostbediening (slotpictogram) | Vergaderactiviteiten | Laat bijdragers add-on-activiteiten delen’.

Deze functie kan alleen worden geconfigureerd vanaf laptops en desktops, maar is van toepassing op alle deelnemers aan de vergadering, inclusief degenen die mobiele apparaten gebruiken.

De gekozen instelling is van toepassing op alle toekomstige exemplaren van terugkerende vergaderingen. Binnenkort kun je deze instelling ook configureren via de Agenda-afspraak. 

Wanneer

Voor Rapid Release-domeinen is deze functie nu beschikbaar. Voor Geplande releasedomeinen is de volledige uitrol vanaf 23 augustus 2024.

 

5. Livestreaming met ultralage latentie tot 100.000 kijkers

21 augustus 2024

Live-gestreamde meetings met ultralage latentie kunnen nu maximaal 100.000 kijkers aan. Deze mogelijkheid voor meetings met een lager bandbreedteverbruik geldt voor bepaalde Google Workspace-versies, en er kunnen niet meer dan 25.000 kijkers tegelijk op één regionaal datacenter aangesloten zijn.

Als grote groepen van het publiek verbinding maken vanaf één netwerklocatie of een gedeelde gateway, kun je profiteren van eCDN (Enterprise Content Delivery Network) voor Meet. Hiermee  bespaar je aanzienlijk op de netwerkbandbreedte en krijg je toch een hele goede mediakwaliteit. 

Livestreaming in Google Meet-ruimten 

Livestreaming is zeer geschikt als je een groot publiek wilt bereiken. Ultralage latentie is nu ook beschikbaar via de hardware voor Google Meet-ruimtes, zodat gebruikers samen livestreams kunnen bekijken. Als je een livestream wilt starten die bekeken kan worden via Google Meet-hardware, nodig je de ruimte uit voor een agenda-afspraak die alleen kan worden bekeken, en geef je gasten de mogelijkheid ​​afspraken te wijzigen. Wanneer het evenement op het punt staat te beginnen, zal de livestream zichtbaar zijn met de naam ervan als aankomend evenement in de ruimteagenda. Gasten kunnen aan de livestream deelnemen door erop te tikken.

De verhoogde kijkerslimiet wordt automatisch toegepast op klanten met een van de volgende Google Workspace-versies: Enterprise Plus en Enterprise Essentials Plus.

 

6. Google Meet op Android nu beschikbaar voor Logitech Rally Bar Huddle

16 augustus 2024

Google Meet op Android wordt nu officieel ondersteund op Logitech’s Rally Bar Huddle. Dit apparaat voor video en audio is zeer geschikt voor kleine samenwerkingsruimtes en huddle-ruimtes. AI, geavanceerde geluidsopname en ruisonderdrukking zorgen ervoor dat iedereen duidelijk te zien en te horen is tijdens hybride vergaderingen.

De Rally Bar Huddle is snel in te stellen en eenvoudig te beheren. Na installatie kunnen beheerders deze apparaten eenvoudig inschrijven, beheren en controleren via de Google-beheerdersconsole. 

Google Meet op Android voor Logitech Rally Bar Huddle wordt ondersteund op CollabOS v1.13. Bezoek https://shop.presis.nl/ voor meer informatie over het kopen van een roomkit.

 

7. Filteren van Meet-hardware

15 augustus 2024

Je kunt je Meet-hardware nu filteren, om de apparaten te zien die aan specifieke criteria voldoen.

Wanneer

Voor Rapid Release- en Scheduled Release-domeinen is de volledige uitrol vanaf 15 augustus 2024.

 

8. Nieuwe beheerdersinstelling voor “Maak aantekeningen voor mij” 

8 augustus 2024

Binnenkort wordt de functie “Maak aantekeningen voor mij” in Google Meet uitgerold. Beheerders kunnen de toegang vooraf configureren met een nieuwe instelling.

‘Notities maken voor mij’ staat standaard ‘aan’ en kan worden geconfigureerd op OE- en groepsniveau. Ga in de beheerdersconsole naar ‘Apps | Google Workspace | Google Meet | Gemini-instellingen | Google AI-notities’. 

Notes-documenten worden opgeslagen in de Drive-map van de eigenaar van de vergadering en volgen het Meet-bewaarbeleid dat de organisatie heeft ingesteld. 

Wanneer

Voor alle domeinen is de geleidelijke uitrol vanaf 13 augustus 2024, met een verwachte voltooiing op 21 augustus 2024.

 

9. Co-annotators nu ook op mobiele apparaten 

3 augustus 2024

Met annotaties kunnen presentatoren en hun aangewezen co-annotators inhoud markeren of andere aantekeningen maken over de gepresenteerde inhoud. Vanaf vandaag kunnen Android-gebruikers ook co-annotators aanstellen. Voorheen konden op Android-apparaten alleen presentatoren annotaties gebruiken. 

Beschikbaar voor Google Workspace Business Starter, Standard en Plus; Enterprise Starter, Standard en Plus; Frontline Starter en Standard; Essentials, Enterprise Essentials en Enterprise Essentials Plus; Individuele abonnees. 

 

Beheerders

1. Goedkeuring door meerdere partijen uitgebreid naar domeinbrede delegatieacties

19 augustus 2024

Als er twee of meer hoofdbeheerdersaccounts zijn, kun je aangeven dat een ingrijpende beheerdersactie door meerdere partijen goedgekeurd moet worden. Deze goedkeuring kan nu ook voor domeinbrede delegaties ingesteld worden.

Goedkeuring door meerdere partijen staat standaard UIT en kan worden ingeschakeld in de beheerdersconsole via de ‘Instellingen voor Beveiliging | Goedkeuring door meerdere partijen’. 

 

2. Alle agenda-interoperabiliteitsinstellingen nu in de beheerdersconsole

12 augustus 2024

De instellingen voor interoperabiliteit (waarmee Agenda-gebruikers de beschikbaarheid van collega’s kunnen zien die Outlook/Exchange gebruiken en omgekeerd), worden in de toekomst allemaal ondergebracht op één plaats in de beheerdersconsole. 

Voorheen waren deze instellingen op twee plaatsen te vinden. Nu wordt dat ‘Apps | Google Workspace | Instellingen voor Agenda- en Agenda-interoperabiliteitsbeheer’. Dit maakt het gemakkelijker om de interoperabiliteitsinstellingen te bekijken en te beheren.

Dit is beschikbaar voor Google Workspace-klanten, met uitzondering van Google Workspace Essentials- en Workspace Individual-abonnees.

Wanneer

Voor Rapid Release-domeinen is de geleidelijke uitrol vanaf 12 augustus 2024. Voor Geplande releasedomeinen is dit vanaf 26 augustus 2024.

 

3. Hardwarelogboeken van Meet in de beveiligingsonderzoekstool en BigQuery

12 augustus 2024

De logboeken met hardwaregebeurtenissen zijn nu beschikbaar in de tool voor beveiligingsonderzoek en in BigQuery. Om deze logboeken te kunnen inzien, moeten Google Workspace-klanten beschikken over actieve Google Meet-hardwarelicentie(s) en over de juiste rechten (‘Beveiligingscentrum | Audit en Onderzoek | View | Meet-hardware’).

De tool voor beveiligingsonderzoek en de Cloud Identity Premium Reporting-logboeken in BigQuery zijn beschikbaar voor Google Workspace Enterprise Standard en Plus, Enterprise Essentials Plus en Frontline Standard.

Wanneer

Voor alle domeinen is de geleidelijke uitrol vanaf 12 augustus 2024.

 

4. In open bèta: apps van derden configureren met geselecteerde API-scopes

5 augustus 2024

Beheerders kunnen nu bepalen welke toegang apps hebben tot de Google-gegevens van hun organisatie wanneer gebruikers inloggen bij apps van derden met de optie ‘Inloggen met Google’ (eenmalige aanmelding) of OAuth gebruiken om hun gegevens met die apps te delen.

Beheerders kunnen de apps van derden momenteel configureren als ‘Vertrouwd’, waardoor ze toegang krijgen tot alle OAuth-bereiken, of als ‘Beperkt’, waardoor ze alleen toegang hebben tot Google-services die niet beperkt zijn. Met deze nieuwe mogelijkheid wordt een gedetailleerde controle mogelijk over apps van derden. Beheerders kunnen nu instellen dat apps worden beperkt door geselecteerde OAuth 2.0-scopes voor Google API’s, zoals Drive- of Gmail-scopes. Dit zorgt ervoor dat deze apps geen toegang krijgen zonder toestemming van de beheerder voor nieuwe API-scopes die ze in de toekomst zouden kunnen aanvragen.

Om app-toegang te beheren, ga je in de beheerdersconsole naar ‘Beveiliging | API-controles | App-toegangscontroles’. 

Beschikbaar voor alle Google Workspace-klanten en voor Cloud Identity Free- en Premium-klanten.

 

5. Meer controle over gebruikers van Apps Script 

3 augustus 2024

In de beheerdersconsole kun je nu aangeven wie toegang heeft tot Google Apps Script-scripts en deze kan uitvoeren. Gebruikers voor wie Apps Script is ingeschakeld, kunnen dit gebruiken om Apps Script-scripts te maken, bewerken en uit te voeren.

Eindgebruikers voor wie dit uitgeschakeld is, kunnen geen scripts maken of bewerken en het uitvoeren van scripts en triggers wordt geblokkeerd. 

Apps Script is standaard ingeschakeld voor alle gebruikers in een organisatie. 

Ga naar de ‘Beheerdersconsole | Apps | Google Workspace | Drive en Docs | Google Apps Script’ om dit aan te passen.