Skip to main content

Hier vind je de uitgebreide beschrijving van de onderwerpen die in de Nieuwsbrief van oktober 2024 kort aangestipt zijn.

 

1. De Security Advisor beschermt kleine bedrijven tegen cyberaanvallen

Goed nieuws voor kleinere ondernemingen die veelal geen tijd, middelen of de expertise hebben om zich uitgebreid te beveiligen tegen de steeds talrijker en inventiever wordende cyberaanvallen.  

Want Google voegt de ‘Security Advisor’ toe aan alle Business-versies van Google Workspace. Deze nieuwe set tools en rapportages is er speciaal op gericht om kleine bedrijven te helpen zich beter te beschermen tegen cyberaanvallen. Zo worden alle e-mailbijlagen gescand op schadelijke software in een afgeschermde ‘sandbox’, wordt ‘Enhanced Safe Browsing’ toegepast en spoort het AI-aangedreven model schadelijke e-mailtypen en patronen van misbruik op.

De Security Advisor biedt op maat gemaakte beveiligingsrapportages, richtlijnen en vereenvoudigde gegevensbescherming, en is beschikbaar in de Google Workspace-versies Business Starter, Standaard en Plus.

Met de Security Advisor kun je de beveiligingsinstellingen eenvoudig vastleggen en kun je de aanbevolen instellingen snel overnemen en aanpassen aan jouw specifieke behoeften. Dit werkt niet alleen efficiënter, maar voorkomt ook dat jouw beveiligingsinstellingen verkeerd ingesteld worden. 

De Security Advisor omvat:

  • Beveiligingsrapportages in de Admin-console
  • Chrome Safe Browsing
  • Gmail Enhanced Safe Browsing
  • Gmail Security Sandbox (scannen van e-mailbijlagen in een afgeschermde omgeving)
  • Gegevensbescherming (melding bij of blokkeren van het delen van vertrouwelijke gegevens)
  • App-toegangsbeveiliging.

Hoe

Ga in de Admin-console naar ‘Beveiliging | Security Advisor’.

 

2. Snel een symbool invoegen door het te tekenen

Wist je dat je een symbool razendsnel kunt vinden en invoegen in je document, zonder te hoeven zoeken in het overzicht met duizenden Unicode-tekens? Gewoon door het symbool (of iets wat daarop lijkt) te tekenen!

Als je snel een speciaal teken of een symbool in een Google Documenten-bestand wilt invoegen, dan doe je dit als volgt:

  1. Kies in het menu voor ‘Invoegen | Speciale tekens’
  2. Teken het symbool of het speciale teken met de muis in het venster ‘Teken hier een symbool’. Je kunt bijvoorbeeld een euro-symbool of een ‘e’ met een trema tekenen
  3. Documenten toont vervolgens een lijstje met symbolen die min of meer overeenkomen met wat je getekend hebt
  4. Klik op het symbool dat je wilt invoegen, en klaar is Kees. Het aangeklikte symbool wordt direct in het document geplaatst.

 

3. Hoe kom je aan de ‘blauwe vinkjes’ in Gmail?

De ‘blauwe vinkjes’ in Gmail zijn ‘trending topic’ op internet, en dan met name de vraag hoe je ze kunt krijgen. Want ze geven aan dat een e-mail daadwerkelijk afkomstig is van de afzender. 

Hoe kom je aan de blauwe vinkjes die aangeven dat je merknaam en logo geverifieerd zijn? 

Dat is nog niet zo makkelijk, want je moet eerst een DMARC-controle laten uitvoeren (waarover we het in de vorige nieuwsbrief hadden); daarna kun je een BIMI-certificaat aanvragen en je logo laten verifiëren. Pas dan krijg je de blauwe vinkjes in Gmail, ten teken dat jouw logo en merknaam geverifieerd zijn, en dat mailtjes ook echt van jou afkomstig zijn. Het aanvragen van een BIMI-certificaat is echter een kostbare zaak (zo’n 1300 euro), en dus niet voor ieder bedrijf vanzelfsprekend.

Als je de betrouwbaarheid van je mail belangrijk vindt, is het uitvoeren van een DMARC-controle nuttiger dan het verkrijgen van een certificaat. Een DMARC-controle geeft je inzicht in de verwerking van je eigen e-mails en geeft concrete adviezen voor verbeteringen, terwijl een certificaat vooral voor de buitenwereld bedoeld is.

Wat doet een DMARC-controle?

Een DMARC-controle (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance): 

  • beschermt jouw domeinreputatie door e-mailfraude en phishing te bestrijden
  • verbetert de e-mailbezorging waardoor e-mails eerder in de Inbox belanden
  • geeft inzicht in het e-mailverkeer en laat zien hoe jouw e-mails verwerkt worden door verschillende e-mailproviders
  • kan gebruikt worden om te voldoen aan wettelijke vereisten voor e-mailbeveiliging, en
  • is noodzakelijk als je de felbegeerde ‘blauwe vinkjes’ wilt krijgen.

Wat kunnen wij voor jou doen?

Onze DMARC-tool voert een eenmalige of doorlopende DMARC-controle uit voor jouw domein en voor alle applicaties waarmee je e-mail uit jouw naam verstuurt. Denk aan nieuwsbrief-applicaties of CRM-systemen. Het resultaat is een inzichtelijk rapport dat je helpt e-mailfraude en spam te bestrijden. Uiteraard kunnen wij je ook verder helpen met het optimaliseren van je e-mailverkeer.

Meer weten?

Wil je meer weten over de DMARC-controle, kijk dan op onze DMARC-pagina