Zoeken

Zenphi klantcase

Zorgeloos afscheid nemen
van medewerkers

Hoe een zorgorganisatie het offboarding-proces automatiseerde voor
veiligheid, compliance en flexibiliteit.

Een complex web van handmatige werkzaamheden

Voor een grote zorginstelling met duizenden medewerkers en een flexibele schil van ingehuurde specialisten was het offboarding-proces een bron van constante zorg. De HR-afdeling, onder leiding van manager Tom, worstelde met een complex en foutgevoelig proces.

Presis Zenphi - Case 2 - automatiseren zorginstelling
Presis Zenphi - Case 2 - automatiseren zorginstelling - mail opschonen

De uitdagingen waren uniek voor de zorgsector:

Het bijhouden van alle data in spreadsheets en agenda’s – einddatum contract, start opschoon periode, moment van blokkeren en de uiteindelijke verwijderdatum – was een recept voor fouten.

Een fout met vervelende gevolgen

De noodzaak voor verandering werd pijnlijk duidelijk toen een ervaren, ingehuurde verpleegkundige vertrok.

Door een misverstand werd haar account direct op haar laatste werkdag volledig vergrendeld. Dit was een schending van haar recht op de vijfdaagse opschoon periode.

De ex-medewerker diende hierover een klacht in.

Om het nog erger te maken, werd dezelfde verpleegkundige zes weken later opnieuw ingehuurd voor een andere afdeling.

Omdat haar oude account al was verwijderd, moest IT een nieuw account aanmaken (j.jansen2@zorg.nl). Dit zorgde voor problemen met de toegang tot haar eerdere trainingen en documentatie.

Voor Tom was dit het bewijs dat het handmatige proces onhoudbaar was: het was niet compliant, inefficiënt en onveilig.

Presis Zenphi - Case 2 - automatiseren zorginstelling - workflow

De oplossing?

Een slimme, getimede automatisering

Tom en de IT-manager ontwierpen een geautomatiseerde offboarding-workflow met Zenphi die direct gekoppeld was aan het HR-systeem.

De nieuwe procedure werkt nu als volgt:

Als een medewerker binnen die zes maanden opnieuw in dienst treedt, kan HR dit in het systeem aangeven.

De automatisering haalt het account dan direct uit de ‘slapende’ staat, herstelt de toegang en de medewerker kan verder waar hij of zij gebleven was.

De resultaten

Rust, zekerheid en continuïteit

De overstap naar het geautomatiseerde proces heeft de organisatie enorm veel opgeleverd.

Tom en zijn team hebben nu de gemoedsrust dat elke offboarding consequent, veilig en volgens de regels verloopt.

De automatisering heeft een complex en risicovol proces veranderd in een betrouwbare en efficiënte standaardprocedure.

Willen jullie ook minder handmatig werk uitvoeren door dit soort werk te automatiseren?

Hier helpen wij jou bij met Zenphi. Neem contact met ons op en dan regelen we het samen.