Geen enkel bedrijf kan meer zonder IT, dat zal iedereen met me eens zijn. Jouw keuze voor IT-applicaties en -middelen kan je een voorsprong geven of voor een achterstand zorgen. Zorgt jouw IT-omgeving dat je medewerkers goed hun werk kunnen doen? Of zit het ze in de weg en remt het ze af. Om daar achter te komen, kun je jezelf de volgende drie vragen stellen.
1 Doet het zijn taak?
Als je wilt weten of je IT-omgeving je mensen ondersteunt of in de weg zit, is de eerste indicatie: klagen ze over de IT-omgeving of niet? Klagen ze niet, dan werkt het, niets meer aan doen. In de praktijk kom ik deze situatie niet heel veel tegen. Veel vaker hoor ik werknemers klagen. Het is te traag, het doet het niet, het is onhandig in het gebruik, ik moet veel dubbel werk doen. Dat zijn de klachten waaruit je kunt afleiden dat de IT-omgeving niet goed – meer – bij je organisatie past. Neem dat serieus. Veel mensen leggen zich bij de klachten neer, die computer is nu eenmaal traag, het systeem is nu eenmaal onhandig. Maar dat moet niet zo zijn, deze klachten betekenen dat je omgeving niet goed – meer – past. Vergelijk het met het vervoeren van stenen. Wil je tien stenen vervoeren, dan gaat dat prima met een Fiat Panda. Wil je aan de slag met pallets met stenen, dan zal je toch echt een vrachtwagen aan moeten schaffen. Zo ook moet je IT. Dat wat ooit voldoende was, ben je nu als organisatie misschien ontgroeit.
2 Is het veilig?
Daarnaast is veiligheid natuurlijk enorm belangrijk. Door het – laten – uitvoeren van een securitycheck krijg je ook een idee of je IT-omgeving nog wel aan de tegenwoordige standaarden voldoet. En de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik vaker bedrijven tegenkom waar de security serieus aangepakt moet worden, dan bedrijven waar de veiligheid tiptop in orde is. Het grootste probleem zit ‘m vaak in laptops en wachtwoorden.
3 Is het strategisch de juiste keuze?
IT wordt steeds belangrijker en is van strategisch belang. Als je wilt weten of je IT-omgeving klaar is voor de toekomst, is het kijken naar de marktleiders een goede indicator. Wat kiezen de winnaars? De winnaar in de uitzendbranche is Randstad: werkt met Google Workplace (voorheen G Suite). De winnaar in de supermarktketen in Frankrijk is Carrefour: werkt met Google. Winnaar binnen de autobranche in Nederland is Pon Dealer Group: werkt met Google. Rituals? Werkt met Google. Fastned? Je raadt het al: werkt met Google. Maar liefst zeventig procent van de bedrijven op de Forbes 500 werkt met Google. Op zich heel logisch: als je een nieuw Chromebook uitrolt, ben je daar zeker twintig hele secondes mee bezig. Uitpakken, inloggen op je Chrome-profiel en klaar ben je. Veel spannender wordt het niet. Vergelijk dat eens met de installatie van een nieuwe Windows- of Apple-computer. De tijd en energie die je daarmee wint, kun je aan iets anders besteden. Het is goedkoper, je kunt er meer mee en je hebt er minder onderhoud aan. Zo vergroten de winnaars hun voorsprong. Zorg ervoor dat jij niet je achterstand vergroot door strategisch de verkeerde keuze te maken.
Meer weten?
Wil je even sparren, ben je benieuwd hoe de overstap van Microsoft naar Google werkt of heb je andere vragen? Neem gerust contact met ons op. We leggen je met liefde alles uit.