Landingspagina’s

Een landingspagina, wat is dat?

Een landingspagina is een een specifieke pagina op de website die als doel conversie heeft. De gebruiker wordt als het ware als door een fuik geleid tot het punt dat hij/zij op de knop drukt waarop jij wil dat deze bezoeker drukt.

Over landingspagina’s kun je heel erg veel informatie vinden. Wat wij geleerd hebben is dat ze eigenlijk altijd met dezelfde structuur opgebouwd zijn. De gebruikte methode is dezelfde methode hoe een mens informatie verwerkt. Dat gaat namelijk altijd op dezelfde manier en is daardoor best goed te sturen. Dit zijn de stappen van het maken van een landingspagina.

Presis kennisbank online marketing - landingspagina

Fase 1: Aandacht trekken (Instinct)

De eerste stap is dat je de aandacht van iemand moet trekken. Dit doe je door in te spelen op zijn ‘reptielenbrein’. Anderen noemen dit ook wel het instinct en het is het stukje van je hersenen wat altijd ‘aan’ staat. Je kunt het ook niet uitzetten, dat is het vervelende ervan.

De primaire functie van je reptielenbrein is om gevaar te detecteren. Om dit te activeren bij iemand kun je de volgende methoden inzetten: De kleur rood, beweging, een piepje, een foto van een vrouw. Hiermee heb je bij de meeste mensen de aandacht getrokken.

Je kunt ook woorden gebruiken. Wij noemen dit intern bij Presis de #BAM-zin. De ‘BAM-deze-komt-bij-je-binnen-zin’. Anderen noemen het ook wel click-bait. Een zin waarop je wel móét klikken.

Het voordeel van het reptielenbrein is dat je relatief eenvoudig de aandacht van iemand kan krijgen. Het nadeel, je hebt deze aandacht maar voor één seconde. En daarom moet je daarna snel doorgaan naar Fase 2 om de aandacht niet te verliezen.

Presis kennisbank online marketing - landingspagina - reptielenbrein 2

Fase 2: Emotie toevoegen (Emotie)

Mensen willen voelen, begrepen en herkend worden; ‘Ja! dat heb ik ook!’. Dus als je emotie toevoegt door op de pijn te drukken of herkenning te creëren dan ben je op dat moment mensen emotioneel aan het conditioneren. Die emotie wil je triggeren omdat je ze aan het klaarmaken bent om straks op die knop te drukken.

Maar in onze maatschappij hebben we met zijn allen afgesproken dat we geen beslissingen nemen op basis van emotie, maar dat we dat op basis van ratio moeten doen. Want dat is ‘goed’! En dus moeten we de ratio gaan toevoegen op de landingspagina.

Fase 3: Rationeel verantwoorden (Ratio)

Met ratio toevoegen bedoel ik dat je ervoor zorgt dat mensen het rationeel kunnen verantwoorden naar zichzelf en anderen, de beslissing om te drukken op die knop. Dit wordt ook wel Social Proof genoemd. Voorbeelden hiervan zijn: ‘5.000 mensen gingen je voor’ (wees gerust, je bent niet de eerste), wij hebben deze certificaten (bewijs van kundigheid, de doktersjas) Wij krijgen een 4,7/5.0 van onze klanten (bewijs van kundigheid). En of we nu willen of niet, dit Social Proof stelt ons gerust en zo verantwoorden we rationeel onze keuze die we straks gaan maken door op die knop te drukken.

Presis kennisbank online marketing - landingspagina - Social proof

Fase 4: Aanzetten tot actie (Handeling)

Dit is hetgeen waar het allemaal om draait. Dat de bezoeker op je landingspagina van passief naar actief verandert. Met andere woorden: dat er op de knop gedrukt wordt!

De kleur van de knop is van invloed. De kleuren groen en oranje werken beter dan blauw en rood bijvoorbeeld. Maar ook de tekst op de knop ‘Klik hier om te bestellen’ werkt beter dan alleen het woord ‘Bestellen’. De knop vertelt de bezoeker als het ware wat je van ze verwacht en daardoor voeren ze sneller de handeling uit.

Het algemene advies in Fase 4 luidt: Maak het bezoekers zo gemakkelijk mogelijk. Zo eenvoudig dat ze het wel moeten doen.

Onze persoonlijke tips

Wanneer wijzelf een landingspagina maken doen we eerst ons huiswerk. Dit doen we aan de hand van een zoekwoorden onderzoek. Aan de hand van deze resultaten gaan we de pagina schrijven volgens bovengenoemde stappen. En meten we alle resultaten heel nauwkeurig in Google Analytics, omdat je wel wilt weten wat de conversie is van jouw landingspagina.

Maar er is nog meer te vinden over dit onderwerp. Zo zijn er een aantal goede boeken over dit onderwerp die ons zeker hebben geholpen: ‘Maak ze gek!’ van Aart-Jan van Eerkel en ‘Hooked’ van Nir Eyal.

Maak het jezelf niet lastiger dan nodig. Het maken van de perfecte landingspagina kun je heel gemakkelijk doen met onze WordPress websites. Ben je op zoek naar een website die jou in staat stelt alles te doen wat je ermee wilt, zoals het maken van landingspagina’s? Dan kunnen wij jou daar ook bij helpen.

Ik wil meer weten over websites