Zoekwoorden onderzoek

Doe eerst goed je huiswerk

Voordat je begint met het inrichten van jouw website met specifieke zoekwoorden is het verstandig om daaraan voorafgaand een zoekwoorden onderzoek te doen. Laat ik uitleggen aan de hand van een verhaal wat een zoekwoorden onderzoek is.

Presis kennisbank online marketing - Zoekwoorden onderzoek

Er was eens..

Er was eens een Hypotheekadviseur die in het Westland zat. En die had het lumineuze idee om de website westlandhypotheek.nl te gaan beginnen. Een website bouwer was gevonden en een online marketeer ging ermee aan de slag. Het resultaat was dat wanneer je zocht op ‘westland hypotheek’ zij bovenaan in de zoekresultaten stonden. Perfect zou je zeggen.

Na enige tijd nam de eigenaar met de marketeer contact op en gaf aan dat hij er geen verstand van had, maar dat er toch echt geen aanvragen via de website binnenkwamen. De marketeer ging er naar kijken en er werd extra budget ertegenaan gegooid. Een paar maanden later herhaalde eigenlijk het eerdere telefoontje zich waarbij de marketeer verkondigde: ‘Ik snap er niets van, we staan toch echt bovenaan in de zoekresultaten…’

Presis kennisbank online marketing - zoekwoorden onderzoek - hypotheker

De second opinion

Daarop werd een AdWords Specialist ingeschakeld om dit mysterie op te lossen. Als eerste startte zij een zoekwoorden onderzoek. Daarmee wordt onderzocht hoe vaak een zoekterm ingetoetst wordt in de zoekbalk van Google. En wat bleek, de zoekterm ‘westland hypotheek’ werd exact 0 keer ingetoetst in de afgelopen drie maanden.

Want wat was er aan de hand? Westlanders zijn erg op zichzelf en alles gaat onderling. Dus als iemand een hypotheek nodig heeft, dan wordt er aan een andere Westlander gevraagd of hij of zij nog iemand weet. En vervolgens wordt dat kantoor binnen gelopen. Westlanders gaan helemaal niet online op zoek naar een nieuwe hypotheek, dat gaat op de mond tot mond manier.

Presis kennisbank online marketing - zoekwoorden onderzoek - huiswerk

De moraal

De moraal van dit verhaal. Onderzoek eerst of jouw gewenste zoekterm überhaupt wordt ingetoetst door iemand in de zoekbalk. Als jouw antwoord ook 0 is, ga dan op zoek naar een ander woord.

Naast dat je het volume van zoekopdrachten kunt opvragen voor een specifiek zoekwoord, krijg je ook te zien hoeveel anderen er ook adverteren op dit woord. Met andere woorden; hoeveel concurrentie heb je bij deze zoekterm? Als de concurrentie heel hoog is, dan wordt het ineens een stuk lastiger om bij de eerste 20 zoekresultaten te komen.

Heb je interesse om een zoekwoorden onderzoek uit te laten voeren? Dan kun je contact opnemen met Adwords specialist Francine van den Brink die dit onderzoek voor jou uit kan voeren. Met dit onderzoek kun jij hele afgetunede landingspagina’s maken die het doel dienen dat jij voor ogen hebt.

Ik wil een zoekwoorden onderzoek!