Het succesverhaal van
“Wij hebben geen eigen IT-afdeling en geen eigen server, maar doen alles in de cloud.”
Kloek
"Wij willen dus gewoon ontzorgd worden. En in Presis hebben wij een partij die ons ontzorgt, dus dat trekt ons aan."
Kloek Zorg biedt ouderenzorg en dementiezorg op verschillende locaties, over het land verspreid. In het nieuwe pand, dat Kloek net betrokken heeft, vertelt de directeur van Kloek, Martin van de Graaf, over hoe Kloek particuliere zorg betaalbaar weet te houden.
Hij zegt: “Wat ons bijzonder maakt, is dat wij particuliere zorg bieden die ook bereikbaar is voor mensen met lage inkomens. We hebben twee locaties voor mensen die van alleen hun AOW moeten rondkomen. Maar dit wordt wel moeilijker omdat de vastgoedprijzen sterk omhoog zijn gegaan. Noodgedwongen schuiven we nu dus langzaam op naar het middensegment, de middeninkomens.”
Ondernemend
“Wij leveren zorg van hoge kwaliteit, net als de reguliere zorginstellingen. Dit wordt ook gecontroleerd door het zorgkantoor. Maar deze zorg moeten wij helemaal betalen uit het zorgbudget. Dat betekent dus dat wij andere afwegingen maken. Zo is onze locatie wat minder luxueus dan dat je van de particuliere villa’s kent.
Wij onderscheiden ons omdat wij ondernemend zijn. Mensen vragen mij bijvoorbeeld altijd: ‘Wat is het telefoonnummer van je secretaresse?’, maar ik heb geen secretaresse. We hebben geen HR-afdeling, geen salarisadministratie, geen IT-afdeling en geen arbodienst. Dat besteden we allemaal uit. Dus wij zijn best wel effectief bezig als je kijkt naar de overhead.”
“Ik ken de baas van Presis van het BNI-netwerk voor ondernemers. En hij heeft mij overgezet van Microsoft naar Google Workspace waar we nu met 240 medewerkers gebruik van maken.”
Particuliere zorg
“De reguliere zorg heeft wat meer veranderkracht, omdat ze een groter budget hebben, grote organisaties zijn en aan tafel zitten met de juiste gremiums.
Wij als kleine particuliere partij hebben dat niet. Wij zijn vooral goed in het verlenen van zorg op onze locaties, en vanuit dit hoofdkantoor faciliteren we dat. Daarvoor hebben we alles in huis.
Zoals Google Workspace. Ik ken de baas van Presis van het BNI-netwerk voor ondernemers. En hij heeft mij overgezet van Microsoft naar Google Workspace.
Ik had toen nog alleen een klein uitzendbureau, met twee of drie accounts. Maar op een gegeven moment ben je gewend aan Google Workspace en ben je tevreden met hoe het gaat. En als je dan een nieuw bedrijf gaat oprichten, zoals Kloek, dan neem je Google automatisch mee natuurlijk. Inmiddels zijn we met ruim 240 medewerkers en maken wij een sterke groei door. Het gebruik van Google Workspace zorgt ervoor dat de IT onze groei gemakkelijk kan bijhouden”
Ontzorgen
“Wij hebben geen eigen IT-afdeling en geen eigen server, maar doen alles in de cloud. Wij willen dus gewoon ontzorgd worden. En in Presis hebben wij een partij die ons ontzorgt, dus dat trekt ons aan. Daarom werken we al jaren met hen samen.
De hele organisatie, alle locaties, werkt met Workspace. Alle medewerkers hebben een account op onze eigen omgeving. En dankzij Google kunnen we bestanden makkelijk met elkaar delen.
Voor de medewerkers was de gewenning aan het werken met Google niet groot. Iedereen kent Google of Facebook. Daar heb je geen opleiding voor nodig. Het is niet zoals een zorgdossier, waarvoor je iemand uitgebreid moet opleiden.”
De hele organisatie, alle locaties, werkt met Workspace.
“Alle medewerkers hebben een account op onze eigen omgeving. En dankzij Google kunnen we bestanden makkelijk met elkaar delen.”
On- en offboarden
“Ik vind het een beetje lastig te zeggen of we met Google nu sneller werken dan met Microsoft, want het is tien jaar geleden dat ik voor het laatst met Microsoft gewerkt heb. Maar wel kan ik zeggen dat Google gewoon goed draait en kosteneffectief is.
We gebruiken Google Workspace voornamelijk voor onze administratieve werkzaamheden en de opslag van bestanden. Die bestanden delen we met elkaar, onder meer voor registratie in het kwaliteitsmanagementsysteem.
Google Workspace is een soort spin in het web. Wij gebruiken het om medewerkers te on- en offboarden. Met de e-mailaccounts van Google kunnen medewerkers dan onze andere software aanspreken, zoals het kwaliteitsmanagementsysteem en het financieel verwerkingssysteem.”
“Problemen los ik zelf op”
“Ik heb geen IT-opleiding gevolgd en het mij allemaal spelenderwijs eigen gemaakt, maar als het een keer niet naar behoren werkt, omdat de rechten van mappen niet goed staan bijvoorbeeld, dan los ik dat meestal zelf op.
Support hebben wij eigenlijk alleen nodig als er dingen niet goed gaan met on- of offboarding of als medewerkers niet kunnen inloggen of de tweestapsverificatie niet kunnen aanzetten, maar dat is minimaal.”