Skip to main content

Chatten is hot, chatten is handig, chatten is fijn. Kortom: we chatten wat af met zijn allen. Het is dan ook een stuk handiger en sneller dan e-mailen. Steeds vaker gebruiken we ook WhatsApp zakelijk. Maar hier kunnen wat problemen ontstaan. Hoe los je dat op?

WhatsApp en privacy

Of beter gezegd: WhatsApp en het gebrek aan privacy. Als je WhatsApp gebruikt met collega’s onderling, dan is de kans groot dat jullie bedrijfsinformatie uitwisselen. WhatsApp is van Facebook en die gaat op een andere manier om met privacy dan hoe we dat hier in Europa gebruikelijk vinden. Sluit de kans dus niet uit dat met het gebruik van WhatsApp onbedoeld je zakelijke gegevens nu door Facebook geanalyseerd worden.

Bedrijfseigendom

Als je zakelijk chat dan wil je als ondernemer ook de mogelijkheid hebben om een medewerker – om redenen die ik niet hoef uit te leggen – af te sluiten. Ook wil je zeker weten dat je vertrouwelijke zakelijke communicatie gegarandeerd op je zakelijke omgeving staat, en niet op een vogelvrij privé-WhatsApp-account belandt waar je geen toegang tot hebt.

Scheiding zakelijk en privé

Het is sowieso al bijzonder lastig om zakelijk van privé te scheiden, zeker nu we massaal thuiswerken. Als je ook nog eens hetzelfde chatprogramma gebruikt voor zowel zakelijke als privé-communicatie, wordt de lijn wel heel erg dun. Als je de meldingen van WhatsApp uitzet, dan zet je die voor zowel zakelijke als privé-berichten uit. En dat is dan weer niet zo handig.

De oplossing: Google Chat

Google Chat is een onderdeel van je Google Workspace-gereedschapskist. Met andere woorden: je hebt het al! Je hoeft er alleen nog gebruik van te maken. Door Google Chat onderling te gebruiken sla je meerdere vliegen in een klap.

Voordeel 1: Je privacy & security is gegarandeerd

Google Chat valt onder de SLA en privacy & security statement van je zakelijke Google Workspace-account. Geen zorgen op dat gebied meer dus.

Voordeel 2: Beheersbaarheid

Het valt onder je Google Workspace-domein. Dat wil zeggen dat je het kunt aan- en uitzetten. En dat je ook kunt zorgen dat de chats op je bedrijfsomgeving opgeslagen worden. Jij bent dus in controle.

Voordeel 3: Gescheiden apps

Omdat Google Chat en WhatsApp gescheiden apps zijn kun je de op de een meldingen aanzetten en op de andere uit. Of andersom natuurlijk.

Begin gewoon

Google Chat is dus onderdeel van je Google Workspace-gereedschapskist. En ja, je kunt ook met andere Google Workspace-gebruikers (klanten, leveranciers) chatten. Zo kun je voor iedereen het aantal onderlinge e-mails verminderen en maak je ongetwijeld heel veel mensen blij.

Meer weten?

Nieuwsgierig geworden? Ontdek het zelf op chat.google.com. Wil je weten hoe wij dit heel handig met Channels hebben ingericht? Stuur een bericht naar contact@presis.nl en we nemen contact met je op. Bellen naar 010 – 59 28 136 mag natuurlijk ook!

Laat een reactie achter