Google Meet,
Extra Functies

Werken jullie met Google Meet
en zijn jullie benieuwd naar de vele functies van het programma?
Wij hebben een instructie gemaakt waarin een aantal van de extra functies belicht wordt.

Presenteren aan de meeting

Natuurlijk is het mogelijk om te presenteren aan de deelnemers aan een Google Meeting. Na het klikken op een uitnodiging zie je onderin het scherm de optie “Presenteren aan vergadering” in plaats van “Aan vergadering deelnemen”.

Je krijgt hier de keuze om je volledige scherm of maar één applicatie te delen (1) (bijvoorbeeld je presentaties of een webpagina). Als je meerdere schermen hebt, kun je kiezen welke er gedeeld mag worden (2). Klik op het scherm, klik vervolgens op “Delen” (3).

Als je in een Google Meeting zit, kun je ook op een later moment kiezen om te starten met presenteren. Druk rechts onderin het scherm op “Nu presenteren”, hierna krijg je weer dezelfde opties als hiervoor beschreven.

Mobiel bellen en meedoen (Meet app)

Essentieel voor de asfaltvreters onder ons, toegang tot al je vergaderingen vanaf je telefoon of tablet. Dan moet je wel eerst op het desbetreffende apparaat de Google Meet app installeren. Deze is beschikbaar voor Android en iOS.

In de app kun je zelf een meeting beginnen (1) of deelnemen aan een bestaande meeting (2). Als je zelf een meeting start, heb je net als op de computer direct de mogelijkheid om deelnemers toe te voegen.

Zonder de app is het óók mogelijk om mee te doen aan een meeting. Als je het telefoonnummer en de meeting-specifieke PIN-code hebt kun je inbellen bij de vergadering. In dit geval wordt alleen audio verzonden en ontvangen. De andere deelnemers aan de vergadering kunnen elkaar nog wel zien.

Live ondertiteling aanzetten

Het is mogelijk om live ondertiteling aan te zetten voor een Google Meeting. Op dit moment is deze functie alleen nog in het Engels beschikbaar, maar waarschijnlijk zal live ondertiteling ook in het Nederlands werken. Deze functie is handig bij het overleggen met internationale deelnemers. Het ondersteunt collega’s die minder vloeiend in hun Engels zijn. Verder kan het handig zijn als er slechthorenden deelnemen of als iemand zich in een rumoerige omgeving bevindt en audio slechter kan ontvangen.

Op de computer kan live ondertiteling rechts onderin aangezet worden. Naast de “Nu presenteren” knop druk je op de 3 puntjes, en selecteer je vervolgens “Ondertiteling aan”. De audio wordt nu live geïnterpreteerd en zo correct mogelijk omgezet in tekst. Vóór de ondertiteling is aangegeven wie er spreekt.

Op de mobiele telefoon zet je ondertiteling aan door op het binnenkomende beeld te drukken en vervolgens rechts bovenin op de CC knop te klikken. Op de Google Meet Hardware kit zelf kun je ondertiteling aanzetten door bovenin het bedieningspaneel op het tandwiel (instellingen) te drukken. Hier staat een schakelaar voor live ondertiteling.

Chatten en bijlagen sturen

Elke Google Meet heeft een eigen chat. Deze functie is erg handig om gesprekspunten samen te vatten, links te delen of een bijdrage te ontvangen van collega’s die geen microfoon hebben of deze niet kunnen gebruiken.

Om de chat te openen op de computer klik je rechts bovenin op het tekstwolk-icoon. Eventuele bijlagen die aan de Google Agenda-afspraak zijn toegevoegd, kunnen links onderin geopend worden. Klik hiervoor eerst op de naam van de Google Meet, klik vervolgens op de “Bijlagen”-tab in de pop-up.

Meetings opnemen (Google Workspace Enterprise)

Als onderdeel van Google Workspace Enterprise kun je Google Meet-sessies ook opnemen. Deze opnames bevatten alleen het beeld en geluid van de Google Meet-deelnemers en eventueel gedeelde schermen. Ondertiteling wordt niet meegenomen in de opname. Als iemand een opname start, krijgen alle deelnemers hier een notificatie van. Links bovenin het scherm verschijnt een rood icoontje om aan te geven dat de Meet-sessie opgenomen wordt (zie foto). Na afloop van de Google Meet-sessie wordt de video automatisch op de Google Drive gezet.

Om een video-opname van een Google Meet-sessie te starten, druk rechts onderin op de 3 puntjes (1). Klik vervolgens op ”Vergadering opnemen” (2). Om vroegtijdig een opname te stoppen, druk in hetzelfde menu op “Opname stoppen”, klik nogmaals om het stoppen te bevestigen.

Het duurt ongeveer 10 minuten om de opname klaar te zetten op de Google Drive in het folder: “Meet Opnamen folder”. Er wordt ook een mail met de opname naar twee personen gestuurd: degene die de Google Meet-sessie heeft gestart en degene die de opname heeft gestart.

Livestreamen in Google Meet (Google Workspace Enterprise)

De laatste functie van Google Meet voor Google Workspace Enterprise gebruikers is de mogelijkheid om voor maximaal 100.000 personen intern te livestreamen. Om een livestream te starten, moet er in de agenda-afspraak een knop aangezet worden. Klik bij het maken van de afspraak op “Livestream toevoegen” (zie links). Voor livestreams is het belangrijk om de afspraak “Alleen-weergeven” te maken, zodat gasten niet de afspraak kunnen wijzigen. Dit doe je door rechts onderin op “Meer opties” en vervolgens op “Alleen-weergeven afspraak maken” te drukken (zie foto rechts)

De Google Meet sessie die gekoppeld is aan deze afspraak, heeft nu de mogelijkheid om gestreamd te worden. Iedereen met de afspraak in zijn/haar kalender kan vervolgens de livestream bekijken door op de “Live stream bekijken” link te drukken (zie foto).

In een Google Meet-sessie zelf kan de livestream vervolgens gestart worden door rechts onderin op de drie bolletjes te klikken en vervolgens bovenaan het menu op “Streamen starten” te klikken.

Klaar voor de start?

Na het lezen van deze instructies ben je helemaal klaar om met Google Meet aan de slag te gaan. Google heeft de software zo intuïtief mogelijk gemaakt. In combinatie met deze korte uitleg kan iedereen aan de slag!

Onze webshop

Heb je nog geen Google Meet kit?
Bekijk dan onze webshop. Kom je er niet helemaal uit, dan helpen wij je graag!