Skip to main content

In de wereld van fusies en overnames gaat wereldwijd zo’n zes biljoen dollar om. Big business dus. Maar bij zo’n fusie komt heel wat kijken. Denk alleen maar aan het integreren van een IT-omgeving. Je kunt van minder wakker liggen. Wij hebben het inmiddels zo vaak gedaan, dat het ons behoorlijk soepel afgaat. In deze blog vertelt Kees-Jan Diepstraten wat de valkuilen zijn bij overnames, maar ook bij afsplitsingen.

Overname

Bij een overname van een ander bedrijf, moeten twee e-mailsystemen en twee office-omgevingen geïntegreerd worden. Het migreren van de e-mailomgeving is niet zo’n probleem, dat lukt meestal wel. Twee office-omgevingen, dat kan een breinbreker zijn. Daarbij zijn grofweg twee situaties te onderscheiden.

1. Google > Microsoft of  Microsoft > Google

Om van Google naar Microsoft over te stappen of vice versa, dat is meestal niet zo’n probleem. Deze omgevingen zijn zo anders opgebouwd en het ownership van bestanden werkt zo compleet anders, dat gaat wel goed. Hoe dat precies zit, wordt je hieronder wel duidelijk.

2. Google > Google

Migreren van de ene Google-omgeving naar de ander, daar komt wat meer bij kijken. Dat komt omdat een Google-bestand – in tegenstelling tot een Microsoft-bestand – niet echt een bestand is. Het is als het ware een entry in een database. Het ownership van bestanden werkt dus compleet anders. Met een bestand kun je fysiek iets doen. Je kunt het verplaatsen of kopiëren van de ene plek naar de andere plek. Een Google bestand is puur een link naar een ‘bestand’ wat in werkelijkheid een database-entry is. Ook alles waar Google-accounts van medewerkers aan gekoppeld zijn, hebben meer aandacht nodig dan bij de ‘traditionele’ migraties, met name als het gaat om Single Sign On. Een ander Google-account betekent immers een ander account-ID.

Afsplitsing

Behalve overnames, zijn er ook bedrijven die zich afsplitsen. Dat kan ook een hoofdpijndossier zijn. Als je Google-workspace losgetrokken moet worden, krijgen mensen ook een ander Google-account en daarmee dus een ander account-ID. Google-accounts van medewerkers zijn gekoppeld aan andere applicaties zoals YouTube, Analytics, Keep en Slack (om er maar eens een paar te noemen). Zodra je een nieuw account krijgt, betekent dat dus dat je oude account niet meer werkt. Daarmee heb je bijvoorbeeld je YouTube-kanaal ‘georphaned’, je hebt het ‘wees gemaakt’. Dat betekent dat je niet meer in kunt loggen, je kunt het kanaal niet meer beheren. Niets, nakkes, nada. Het account dat de juiste rechten heeft, bestaat niet meer. Daar moet je dus wel even over nadenken, voor je zomaar iets lostrekt…

Nieuwsgierig?

Je hebt bij zo’n afsplitsing vast wel andere dingen om je druk over te maken. Behoefte aan een partner die precies weet waar je wel en waar je niet over na moet denken? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.