Wat heb ik nodig om mijn werk te kunnen doen?

De mogelijkheden in IT-land zijn zo groot, dat de kans bestaat dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Terwijl het allemaal niet zo ingewikkeld is vandaag de dag. Wat je nodig hebt om je werk goed te kunnen doen, bestaat in de meeste gevallen uit acht typen software. Kind kan de was doen. Toch?

Acht applicaties

Als je kijkt naar wat je aan software nodig hebt, komt vrijwel elke ondernemer met de volgende acht antwoorden:

  1. E-mail
  2. Chat
  3. Takenlijsten, projectadministratie, urenregistratie (deze lopen vaak in elkaar over)
  4. De opslag voor bestanden
  5. Een kantoorautomatiseringsomgeving
  6. Een brancheprogramma
  7. Een pakket om je financiële administratie te doen
  8. Een CRM-pakket

Aanbod te groot, kennis te weinig

Maar dan? Want het is mooi dat je weet welke typen applicaties je nodig hebt, maar voor welke specifieke pakketten moet je nu kiezen? Hier doen zich twee problemen voor: het aanbod is te groot en je hebt er te weinig kennis van. Natuurlijk kun je je als een dolle gaan verdiepen in elk van deze oplossingen. Voor je het weet ben je expert in de wereld van chatprogramma’s. Het is net als met een zeldzame ziekte: je weet er niets van, tot je het krijgt, dan praat je zelfs de dokter nog onder tafel. Maar laten we eerlijk zijn, als ondernemer heb je wel iets anders te doen dan je avond aan avond te verdiepen in bestandsopslag of urenregistratie-apps. Hoop ik.

Wat dan?

Maar hoe kom je er dan achter wat voor jou de juiste oplossing is? Je kunt natuurlijk afgaan op vergelijkingssites. Helaas zijn die niet onafhankelijk en komen precies die aanbieders die het best betalen als beste oplossing uit de bus. Een expert raadplegen dan misschien? Maar ook zij zijn niet onbevooroordeeld en praten graag in hun eigen straatje. Zo heb ik zelf jarenlang gezocht naar het ideale administratiepakket. Ideaal voor mij, voor ons. Om tot de – voorlopig – juiste keuze te komen, heb ik vier pakketten de revue laten passeren over een tijdspanne van negen jaar. Natuurlijk luisterde ook in het begin naar ‘de expert’ – in dit geval de boekhouder dus. Maar hé, wat een verrassing, die dacht ook alleen maar vanuit zichzelf.

Verbreed je horizon

Uiteraard is het slim je te oriënteren bij experts. Maar dat maakt het advies nog niet sluitend. Kijk goed om je heen en vraag je af wat aansluit bij jouw verwachtingen en behoeftes. Daarbij is het belangrijk dat je je horizon verbreedt. Exact is niet de enige aanbieder van financiële software en de wereld van kantoorautomatisering bestaat uit meer dan Microsoft. There’s a whole world out there! En ja, dat kan er iets anders uitzien dan je gewend bent, maar wees eens eerlijk. Was je ooit ook niet verknocht aan je Nokia 6310 of aan je Blackberry Bold 9700? En is inmiddels je verwachting van een telefoon niet een beetje bijgesteld? Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, waarom niet kiezen voor de meest comfortabele in plaats van voor de meest gebruikte? Sinds wij – vele jaren geleden – de overstap hebben gemaakt van Microsoft naar Google Workspace (voorheen G Suite) willen we niet meer anders.

Nieuwsgierig?

In deze blog nemen we je mee langs alle verschillen van de twee pakketten, tot in de details. Zo kun jij een goede beslissing maken welk pakket het beste bij jouw bedrijf past. Wil je even sparren, ben je benieuwd hoe de overstap van Microsoft naar Google werkt of heb je andere vragen? Neem gerust contact met ons op. We leggen je met liefde alles uit.

Open chat
1
💬 klik hier om te chatten
Hallo 👋
Hoe kan ik je helpen?