Skip to main content

Dit is de eerste van een serie van zeven blogs waarin ik, Kees-Jan, zal beschrijven hoe wij als IT-bedrijf omgaan met onze eigen IT. Maar vooral ook wat het pad is wat we gelopen hebben om te komen waar we nu staan en hoe wij zelf omgaan met alle technologische verandering. Dit deel gaat over platformonafhankelijk werken. Als IT-bedrijf is het inrichten van je eigen IT-omgeving altijd spannend. Omringd door vakgenoten wordt er behoorlijk kritisch gekeken naar je keuzes en de inrichting. De IT inrichten voor een IT-bedrijf blijkt een heel proces te zijn.

Ontdekken wat werkt

Sinds ons ontstaan in 2007 zijn er veel IT-oplossingen onze revue gepasseerd. We hebben heel veel geprobeerd, om zo te ontdekken wat voor ons werkt. Want het kan er aan de buitenkant nog zo mooi uit zien, als het je leven moeilijker maakt in plaats van makkelijker, moet je misschien even verder kijken. Tot op de dag van vandaag laten we ons bij het beoordelen van software leiden door het antwoord op de vraag: ‘Maakt deze applicatie ons leven gemakkelijker of moeilijker?’.

Wie is Presis?

Maar wie zijn wij eigenlijk? Bij Presis upgraden wij de automatisering van onze klanten. We maken er een 2.0-versie van die toekomstbestendig is. Dat doen we op drie onderwerpen: websites, webapplicaties en Google Workspace (voorheen G Suite). De websites van onze klanten bouwen wij om van het visitekaartje naar een leadgenerator, de webapplicaties zorgen voor de overgang van papier naar digitaal. En met Google Workspace gaan onze klanten van lokaal werken naar het werken in de cloud.

De mensen achter Presis

Ons team bestaat uit twaalf medewerkers die zeer zeldzaam bij elkaar in dezelfde ruimte zijn te vinden. We hebben een developer in Antwerpen die vanuit huis werkt, een wereldreiziger die meestal vanuit Den Haag werkt, maar we staan er inmiddels niet meer vreemd van op te kijken als hij inlogt vanuit Kenia of Praag. Dan hebben we ondergetekende die overal werkt waar internet en koffie is. Twee vrouwen die afhankelijk van het weer bepalen of ze wel of niet vanuit huis werken en tenslotte twee collega’s die min of meer regelmatig op kantoor werken.

Snel en veel leren

Je begrijpt, wij moeten zelf ook snel en veel leren. We moeten voortdurend verbeteringen in onze processen doorvoeren en hebben bijna realtime afstemming met elkaar en onze klanten. Als wij op de traditionele manier onze IT ingericht zouden hebben dan zouden we continu achter de feiten aan lopen en daarmee zouden we niet zo efficiënt en vooral effectief als nu werken. Maar ook de aansluiting met met onze klanten en de technologische ontwikkelingen zouden we mislopen.

Voorwaarde 1: Webbased

In 2007 zijn we begonnen. Als snel hebben we drie voorwaarden vastgelegd waaraan onze ICT-keuzes moeten voldoen. Ten eerste moet de applicatie altijd webbased zijn. Dit houdt in dat het programma in een webbrowser moet kunnen draaien. Dit is voor ons een harde eis, het geeft ons namelijk de vrijheid om te kiezen. Webbased werkt op een Windows, Apple, Linux, Chromebook, SmartTV, de computer op kantoor maar ook op de computer thuis. Overal dus. Of met een mooi woord: platformonafhankelijk. Wij willen niets lokaal installeren. Lokaal werken staat voor ons gelijk aan onderhoud, gedoe, afhankelijkheid en dus ongemak.

Voorwaarde 2: Koppelbaar

De tweede voorwaarde is dat het koppelbaar moet zijn. Met koppelbaar bedoel ik dat er een API aanwezig is. Daarmee kunnen we twee applicaties onder water aan elkaar vastknopen. De informatie tussen applicaties wordt daarmee gekoppeld en dat scheelt overtypen. Dat is vooral efficiënt omdat je informatie maar eenmaal hoeft in te voeren, maar zorgt ook voor minder fouten in de operatie.

Voorwaarde 3: Onafhankelijk

De derde en laatste eis is dat we makkelijk van applicatie moeten kunnen wisselen. Onze wereld verandert sneller dan ooit en we moeten van het pakket af kunnen als we dat nodig vinden. Met andere woorden, we houden scherp in de gaten of er geen sprake is van ‘vendor lock-in’. Dat maakt ons namelijk minder flexibel als onze wereld weer eens een kwartslag draait en wij ons moeten aanpassen. Meerjarige contracten en het gemis van exportmogelijkheden is een showstopper voor ons.

Nice to have

Het vierde aspect beschouwen we als ‘nice-to-have’: een app. We merken dat we steeds meer mobiel gaan werken en dan is het handig als de applicatie ook voorzien is van een app. We verwachten overigens dat deze vierde eis in de nabije toekomst een harde eis zal gaan worden voor ons.

Eerste selectie

Dit zijn dus onze uitgangspunten waarop we onze keuzes baseren. In het volgende deel zal ik de hardware en verbindingen bespreken die we gebruiken. Met wat voor soort computers werken wij en waarom hebben we daarvoor gekozen.

Meer weten?

Wil je even sparren, ben je benieuwd hoe de overstap van Microsoft naar Google werkt of heb je andere vragen? Neem gerust contact met ons op. We denken met liefde met je mee.

Meer lezen?

Wil je meer lezen van de blogserie ‘Op zoek naar dat wat werkt’? Lees hier het volgende deel: Deel 2: Hardware uitzoeken.

Laat een reactie achter