Skip to main content

Als je wilt weten of een door jou verzonden e-mail geopend is, kun je om een leesbevestiging vragen. Je krijgt dan via e-mail een berichtje over de tijd en datum waarop je mail geopend is.

Deze functie is alleen beschikbaar als je Gmail voor werk gebruikt, en dit ingesteld is door de beheerder. Bij een gmail.com-account, werken leesbevestigingen niet.

 

1. Instellen van de leesbevestiging

  1. Open Gmail, klik op [Opstellen] om een nieuwe mail op te stellen en stel de e-mail op 
  2. Klik rechtsonder op de drie puntjes ‘Meer opties’ en klik in het menuutje op ‘Leesbevestiging verzoeken’ om deze optie aan te zetten
  3. Verstuur de mail.

Je ziet eventuele leesbevestigingen in je Postvak IN. Let op: de persoon naar wie je de mail gestuurd hebt, moet mogelijk de leesbevestiging goedkeuren voordat je hiervan op de hoogte wordt gesteld. Als hij of zij deze goedkeuring weigert, krijg je geen leesbevestiging terug. Het niet ontvangen van een leesbevestiging wil dus niet zeggen dat de mail niet gelezen is…

Andersom, het ontvangen van een leesbevestiging betekent niet altijd dat de ontvanger je mail ook echt heeft gelezen. Je krijgt bijvoorbeeld een leesbevestiging als iemand in een op IMAP gebaseerde e-mailclient jouw mail als ‘gelezen’ markeert, maar deze niet opent. 

 

2. Een leesbevestiging terugsturen

Als je een mail ontvangt waarin om een ​​leesbevestiging wordt gevraagd, hangt het af van de organisatie of je deze kunt goedkeuren:

  1. Als een afzender om een ​​leesbevestiging vraagt, kun je kiezen voor ‘Leesbevestiging verzenden’ of ‘Niet nu’. Je wordt dan gevraagd de leesbevestiging te verzenden als je de mail een volgende keer opent.

 

3. Aandachtspunten

Als iemand om een ​​leesbevestiging vraagt, maar jij hiervan geen melding krijgt, is je leesbevestiging automatisch verzonden. Jouw organisatie heeft de mail dan zodanig ingesteld dat er geen goedkeuring nodig is voor het versturen van een leesbevestiging.  

Leesbevestigingen werken in de meeste e-mailsystemen, maar je ontvangt geen leesbevestiging als:

  • Je een bericht verzendt naar een groepsmailinglijst of alias
  • Jouw beheerder leesbevestiging beperkt heeft tot mensen binnen jouw organisatie of tot bepaalde mensen buiten je organisatie
  • De ontvanger een e-mailprogramma gebruikt dat niet in realtime synchroniseert (zoals een Post Office Protocol-client [POP]
  • De ontvanger een leesbevestiging terugstuurt op een e-mailclient die gebruikmaakt van Internet Message Access Protocol (IMAP).